Военният министър Красимир Карачанов смята, че трябва да се ремонтират и модернизират изтребителите МиГ -29, последните две фрегати на ВМС и дори бойните машини на пехота.

"Аз смятам, че ние имаме ресурс, с много по-малко средства, в настоящия момент, ние да отремонтираме или поддържаме нашата техника. Ремонтирайки изтребителите МиГ-29, ние имаме възможност, вместо 8, да вдигнем във въздуха 15, но това означава ремонт и модернизация", каза Карачанов пред БНР. Първата част от програмата за модернизация на армията е 3,52 милиарда лева и предвижда покупката на 8-9 нови за армията ни изтребители, строеж на нови кораби и покупката на нови 238 бронирани бойни машини за пехотата.

"Не можем да се вглеждаме само в това, което можем да купим, а много внимателно да видим техниката, която можем да ползваме", каза Каракачанов. Според него въпреки, че най-новата техника на българската армия е от средата на 80-те, по време на международните учения, катo Saber Guardian, армията ни се представила много по-добре от партньорски държави с по-добра техника и заплащане. Това, че ще купуваме нова техника, не значи, че трябва да унищожаваме старата, каза Каракачанов и добави, че няма да закъснеем с модернизацията, заради ремонтите. Концепцията е да се поддържа на най-високо ниво съществуващата техника и да се произведе нова в България, ако може.

От думите на Каракачанов се разбра, че преговорите за покупката на изтребител, ще са през септември, ако парламентът тогава приеме новата схема за изплащане, която той е направил. Това означава инвестиционният проект, който беше приет през юни миналата година от парламента, да се върне в предишна фаза. Предложението му е те да се изплащат за 8-10 години, може и повече, за да не се усетят парите в другите сфери. Корабите и БМП-тата трябва да бъдат изработени с участието на българската икономика, каза Каракачанов.

Според анализ на ВВС, който е част от инвестиционния проект за покупка на изтребител, модернизацията на МиГ-29 по стандарти на НАТО ще струва почти толкова, колкото и покупката на нов тип многоцелеви изтребител. Модернизацията на МиГ-овете може да се забави повече от доставката на новите изтребители, не е ясно какви трудности ще има при нея, а модернизираните самолети, пак ще са с по-слаби показатели от новите, според анализа. Поддръжката и експлоатацията на МиГ са по-скъпи от вариантите за нов за ВВС изтребител.

Руски специалисти вече са посещавали одържавения ремонтен завод "Авионамс" в Пловдив в преговори за лицензирането му да ремонтира МиГ.

Дневник