Стандарт за горивата, използвани за битовото отопление в България ще бъде в сила от следващия отоплителен сезон – през 2018 г.

Това съобщи в отговор на журналистически въпрос министърът на екологията Нено Димов по време на конференция за въздуха, с участието на всички отговорни министри, вицепремиера Валери Симеонов, кмета на София Йорданка Фандъкова.

Стандартът трябва да контролира количеството съдържание на пепел и сяра във въглищата и дървесината, използвани за горене. Съгласие за въвеждането на този сертификат са постигнали отговорните министерства, чиито представители обсъждат в междуведомствена работна група мерки за решаване на проблема с опасно мръсния въздух в страната, свързани с битовото отопление. Идеята за подобен стандарт и регулиране на най-вредните въглища с ниско качество се обсъжда поне от две години, в друга междуведомствена работна група, създадена по време на мандата на екоминистър Ивелина Василева.

Социалният министър Бисер Петков потвърди, че ведомството ще подкрепи въвеждането на стандарта за горивата. Той посочи, че в момента помощи за горива се дават на 205 хил. Домакинства, като 80% от тях се отопляват на твърди гориво. По думите му това означава, че ограничаване на най-нискокачествените горива дори само сред подпомагащите ще има значим ефект за подобряване на качеството на въздуха.

По време на откриването Нено Димов припомни, че основните замърсители с фини прахови частици във въздуха са битовото отопление и транспорта. По думите му за битовото отопление трябва да има ясни изисквания за съдържанието на пепел и сяра за продаваните горива, да е по-ниска влажността на дървесината, която се ползва за отопление и въглищата и брикетите да се продават пакетирани.

Според министъра трябва да има ясен режим за санкции, както и да се стимулира и подкрепя подмяната на уредите за отопление.

При транспорта, трябва да се контролира и проверява изпускането на вредни емисии от автомобили и камиони. Една от ефективните мерки е КАТ да отказва първа регистрация на коли с липсващ катализатор. КАТ трябва и да контролира по пътищата за наличието на катализатор в автомобилите. Трябва да се промени законодателството, така че пунктовете, които изкупуват отпадъци, да не могат да изкупуват катализаторите, изброи Димов.

Дневник