Стандарт за горивата, използвани за битовото отопление в България ще бъде в сила от следващия отоплителен сезон – през 2018 г.
Това съобщи в отговор на журналистически въпрос министърът на екологията Нено Димов по време на конференция за въздуха, с участието на всички отговорни министри, вицепремиера Валери Симеонов, кмета на София Йорданка Фандъкова.
Стандартът трябва да контролира количеството съдържание на пепел и сяра във въглищата и дървесината, използвани за горене. Съгласие за въвеждането на този сертификат са постигнали отговорните министерства, чиито представители обсъждат в междуведомствена работна група мерки за решаване на проблема с опасно мръсния въздух в страната, свързани с битовото отопление. Идеята за подобен стандарт и регулиране на най-вредните въглища с ниско качество се обсъжда поне от две години, в друга междуведомствена работна група, създадена по време на мандата на екоминистър Ивелина Василева.
Социалният министър Бисер Петков потвърди, че ведомството ще подкрепи въвеждането на стандарта за горивата. Той посочи, че в момента помощи за горива се дават на 205 хил. Домакинства, като 80% от тях се отопляват на твърди гориво. По думите му това означава, че ограничаване на най-нискокачествените горива дори само сред подпомагащите ще има значим ефект за подобряване на качеството на въздуха.
По време на откриването Нено Димов припомни, че основните замърсители с фини прахови частици във въздуха са битовото отопление и транспорта. По думите му за битовото отопление трябва да има ясни изисквания за съдържанието на пепел и сяра за продаваните горива, да е по-ниска влажността на дървесината, която се ползва за отопление и въглищата и брикетите да се продават пакетирани.
Според министъра трябва да има ясен режим за санкции, както и да се стимулира и подкрепя подмяната на уредите за отопление.
При транспорта, трябва да се контролира и проверява изпускането на вредни емисии от автомобили и камиони. Една от ефективните мерки е КАТ да отказва първа регистрация на коли с липсващ катализатор. КАТ трябва и да контролира по пътищата за наличието на катализатор в автомобилите. Трябва да се промени законодателството, така че пунктовете, които изкупуват отпадъци, да не могат да изкупуват катализаторите, изброи Димов.
Дневник
Коментари
Анонимен
Нелоши предложения, да видим кога ще са факт, че като им гледам темповете на тия !?