Най-големият социологически институт в Русия обяви, че е спрял да публикува данни за предстоящите президентски избори, за да избегне затваряне от властите заради клеймото "чуждестранен агент", предадоха "Комерсант" и РБК.

"Левада център" е единствената социологическа организация от трите по-големи в Русия, която не се счита за близка до Кремъл. От 2016 г. обаче се смята за "чуждестранен агент" от властите. Изследванията ѝ преди вота, до който има малко над 2 месеца, ще продължат, но няма да бъдат публикувани "засега" без консултации с адвокати. Възможно е някои от проучванията да се появят след изборите. Още през септември представители на организацията предупредиха, че като "агенти" няма да могат да дават данни от екзит пол в изборния ден.

Кремъл приветства решението като необходимо. Говорителят на президента Владимир Путин Дмитрий Песков каза, че "Левада център" не е имал голям избор, тъй като, макар да е "голяма организация с авторитет", "според закона е (чуждестранен) агент (и) няма да има право да върши такава работа, предаде "Ройтерс". Освен това в Русия има и други социологически центрове, добави Песков, цитиран от РБК.

Въпросният закон цели да попречи на други страни да се месят в руската политика, тъй като според Путин въпросните "агенти" се използват от чуждестранни служби. На "чуждите агенти" е забранено да "участват в каквато и да било форма в предизборната кампания". Публикуването на изборни нагласи се счита за такова участие и "помощ" към кандидати, участващи в надпреварата.

Страх от закриване

За "Ведомости" директорът на "Левада" Лев Гудков каза, че решението да не се публикуват повече проучвания за изборните нагласи (потвърдено и за "Ройтерс") е заради глобите или дори евентуалното закриване, до което може да се стигне, ако организацията бъде обвинена, че е нарушила закона за чуждестранните агенти и се е намесила в политиката на Русия. "Нашите резултати се отличават незначително от тези на ВЦИОМ (Общоруския център за изследване на общественото мнение), разликите са в нюансите. Но резултатите (на представителите на властта) винаги са били по-ниски при нас", казва още той за "Ведомости".

"Опитваме се да разберем ситуацията си", каза изследователят от "Левада" Степан Гончаров. Решението означава, че в хода на кампанията ще има по-малко обективна, несвързана с властите информация за обществените нагласи.

"Левада" е в списъка на нетърговските организации, изпълняващи функции на "чуждестранен агент", от 2016 г. Тогава властите обясниха, че името му може да бъде премахнато от списъка, ако центърът смени статута си от "нетърговска" на "търговска" организация.

В последните седмици центърът вече публикува някои текстове, които показват, че кампанията по привличане на избиратели, водена от Кремъл, не работи достатъчно ефективно. Според проучването едва една трета от избирателите категорично са решили да гласуват (този дял все пак може да достигне 54 на сто), докато целта на руското президентство е активността да стигне 77% (именно толкова ще гласуват според държавния социологически център ВЦИОМ). В резултат опозиционният лидер Алексей Навални, чийто опит да се кандидатира беше блокиран, започна "контракампания", която цели да понижи активността.

Дневник