От 13 януари 2018 г., когато потребителите извършват трансгранично плащане с кредитна или дебитна карта в рамките на ЕС, търговците и банките не могат да ги таксуват повече, отколкото ако операцията е в рамките на държавата. Това важи за покупките онлайн и на място. Правилата са регулирани в ревизираната Директива за платежни услуги (PSD2), разясни Европейският потребителски център.

Освен плащанията с дебитни и кредитни карти, нововъведенията включват всички междубанкови преводи и теглене от банкомати.

Например, ако таксата на вашата банка за теглене на пари от банкомат на друга банка във вашата страна е 1 евро, банката може да начислява същата такса, когато теглите пари в друга страна от ЕС, разяснява потребителският център.

Ако потребителят плаща във валута, различна от евро, издателят на картата може да начисли такса за обмен на валута.

Изчисленията показват, че забраната за допълнително таксуване ще покрие около 95% от всички разплащания с карти в ЕС, а хората ще спестят над 550 млн. евро за година.

С промените в директивата се повишават и правата на потребителите, когато става дума за нерегламентирани плащания с карта при нейната загуба или кражба. В такива случаи, ако от картата или сметката са изтеглени пари без разрешение на титуляря, то може да се наложи той да плати най-много 50 евро. Досега лимитът беше 150 евро. В случаите, когато собственикът на картата не е бил в състояние да разбере за загубата, кражбата или незаконното присвояване на средства (напр. ако профилът му е хакнат или картата е копирана и дебитирана без негово знание), тогава той не трябва да плаща нищо. Банката или издателят на картата трябва да покрият всички разходи. Това правило се прилага и ако загубата е по вина на банков служител.

Потребителите ще бъдат по-добре защитени и когато сумата на транзакцията не е известна предварително. Става дума най-вече за плащания, свързани с наем на коли или резервация в хотел.

На търговеца ще бъде позволено да блокира средства от сметката на клиента му само след като той е одобрил точната сума предварително. Когато се извърши реалното плащане (клиентът напусне хотела или върне наетия автомобил), банката незабавно трябва да освободи сумата, която е била блокирана.

При проблеми с плащания в рамките на ЕС потребителите трябва да се обръщат към банката си или към издателя на банковата карта. Институциите са длъжни да отговорят писмено в рамките на 15 дни (или до 35 дни при определени извънредни обстоятелства). Те също така трябва да имат официална процедура за подаване на жалби от потребители.

Дневник