Най-голямата авиокомпания в Близкия изток Emirates сключи сделка с европейския авиопроизводител Airbus за 16 млрд. долара за покупката на максимум 36 самолета от модела Superjumbo A380. Споразумението е спасително за бъдещето на най-големия пътнически самолет в света, като по този начин програмата за продукцията на версията ще продължи още поне 10 години, пише Reuters.

Спасителна сделка

Компанията за производство на самолети обяви преди дни, че оцеляването на емблематичния модел за авиоиндустрията зависи именно от арабския авиопревозвач. Тогава изпълнителният директор на дивизията по продажби в Airbus Джон Лийхи потвърди, че ще прекратят производството на двупалубния A380, ако сделката с Emirates се провали.

След повече от 2 месеца преговори двете страни се договориха за доставката на 20 самолета, която трябва да започне през 2020 г. Споразумението е с опция за сглобяването и на още 16 броя, потвърдиха от базираната в Дубай група. Това е под очакванията на европейския консорциум за поне 36. Цената на акциите на Airbus се повиши с 3% и достигна до рекордно високи нива след обявяването на сделката.

Моделът носи успехи на Emirates

Изпълнителният директор и президент на Emirates Ахмед бин Саед Ал-Мактоум коментира, че поръчката им ще осигури стабилност на програмата на Airbus за продукция на A380. Той добави, че авиолинията продължава да се стреми да създава удобства за клиентите си и новите самолети ще им предоставят възможност за въвеждането на полети до нови дестинации. Ал-Мактоум припомни, че от години използват успешно версията на Superjumbo.

Emirates е най-големият оператор на A380 в света, като компанията използва 101 броя към момента. За сравнение вторият най-голям клиент на версията е Singapore Airlines с поръчани 24 самолета до момента. Последната поръчка за А380 от друг превозвач беше направена в края на 2015 г. от японската All Nippon. Тогава групата се договори за доставката на 3 самолета. Анализатори прогнозират, че сделката ще привлече вниманието и на други авиокомпании към A380 Superjumbo.

Реакции

Лийхи, който се оттегля от поста си след седмица, заяви, че от Emirates са напълно отдадени на програмата и планират да получават по 6 самолета A380 годишно през следващите 10 години. Преди дни той обясни, че е необходима продукцията на поне 6 машини на година, за да не прекратят програмата.

Санди Морис, авиационен аналиазатор в инвестиционната банка Jefferies, коментира, че важното за Airbus е, че Emirates все още изпитва необходимост от A380 за разрастването си. "A380 е успешен вариант за авиокомпанията и поради тази причина тя винаги ще го ползва за замяна на част от машините си.", твърди Морис.

Капитал