Досега това бе технология, използвана изключително за бойни самолети, базирани най-вече на самолетоносачи, но сега вече ще може да се използва и в гражданската авиация. Става дума за разрешение от американската Федерална авиационна агенция (FAA) за компанията "Боинг" да строи граждански самолети от модела 777, които са със сгъващи се крила.

Това ще се прилага на самолетите от новата серия 777X, които тепърва ще се произвеждат. Това трябва да бъде първият двумоторен модел под номера 777-8 и 777-9, способен да превозва над 400 пътници. Машината трябва да е и ефективна при полети на дълги разстояния, поради което се нуждае от особено дълги криле.

Проблемът е, че практически няма летища, на които самолет с такъв размах може да паркира директно до изходите. Почти няма и хангари с достатъчно широки врати, през които да мине такъв боинг.

Сега вече краищата на най-дългите криле, създавани от инженерите на "Боинг", ще могат след кацане да се вдигнат с 90 градуса нагоре. Специален заключващ механизъм пречи те да се сгънат по време на полет. От FAA са изискали категорични гаранции, че това няма да се случи под натиска на въздушния поток или вибрации, както и че има инсталирани достаточно защити, пречещи на пилота дори да опита да потегли за излитане без крилото да е заело правилната позиция. Изискванията включват още способност крилата да издържат на земята на ветрове със скорост от 120 км/ч, както и прецизна система за разполагане на светлините на самия край на крилото.

Тери Бизхолд, главният инженер на компанията, коментира неотдавна, че благодарение на "това красиво крило ще имаме най-ефективният двумоторен самолет, създаван в историята на комерсиалната авиация".

Крилата няма да са от алуминий, а от по-леките композитни материали и въглеродни влакна. Така към сегашния размах на крилата от 212 стъпки (64.62 м) са добавени 23 стъпки (7 метра).

Това не е най-голямата разпереност на крила на пътнически самолет, защото при двуетажния A380 тя е 262 стъпки (80 метра). Но така "Еърбъс" си създаде и проблем с приемащите летища, защото им се наложи да изградят специални изходи, за да могат пътниците да влизат и излизат директно.

Дневник