Тази седмица МВР ще обяви обществена поръчка за изграждане на централизирана система за издаване на новите лични документи с чип. До края на 2019 г. пък се очаква държавата да издава вече лични карти и паспорти с биометрични данни. Това заявява зам.-вътрешният министър Красимир Ципов в интервю за в. "24 часа".

Той припомня и хронологията на законовата промяна за въвеждане на лични документи с биометрични данни. "С промените в Закона за българските лични документи и според Закона за електронната идентификация, и двата приети през 2016 г., бе предвидено ново поколение лични документи. Още през 2016 г. предприехме действията, за да подготвим условията за т.нар. централизирана персонализация на българските лични документи. През септември 2017 г. Министерският съвет одобри този централизиран модел. В момента на 30 места се персонализират всички видове български лични документи ­- паспорт, лична карта, свидетелство за управление на МПС, и различните видове разрешения за пребиваване на чужденци и граждани на държави членки на ЕС. Това доведе до необходимостта да подготвим документацията за обществена поръчка за изграждане на централизирана система за персонализация и за доставка на техническо оборудване за тази нова система - процедура, която ще обявим тази седмица", заявява Ципов.

Изработването на документите - в София, получаването им - в най-близката полиция

Той обяснява още, че и след 2019 г. заявленията ще се подават и документите ще се получават, както досега - в районното управление, което е най-близо до искащия нов личен документ, но той ще се изработва в София и ще се транспортират обратно до съответното населено място.

По думите на Ципов българското законодателство е изпреварило европейското. И докато на ниво ЕС законодателните инициативи започват сега, то България е направила нужната промяна за въвеждане на документи с чип през 2016 г. Той обяснява, че сред законодателните предложения на съюза е регламент за повишаване на сигурността на личните документи на гражданите на съюза и на документите за пребиваване, издавани на гражданите на ЕС и членовете на техните семейства, който предвижда именно наличието на задължителни биометрични данни в личните карти.

Биометричните данни в помощ на борбата с тероризма и организираната престъпност

"Последните изследвания на индекса Henely Passport за 2018 г. показа, че с български паспорт може да се пътува в 169 държави по света свободно, без виза. В контекста на променената международна среда за сигурност след терористичните актове през последните години на територията на европейските държави и засиления миграционен натиск обаче документите за самоличност се превърнаха в ключов елемент от защитата на националната ни сигурност, който може ефективно да подпомогне противодействието както на тероризма, така и на международната организирана престъпност, а също така и за ограничаване на засиления миграционен натиск", коментира още въвеждането на документи с чип Ципов.

С въвеждането на централизирана система за издаване на документи МВР очаква по­-високо ниво на сигурност на производството на документите като то ще бъде съсредоточено физически на едно място, където ще могат да бъдат приложени всичките модерни методи за защита на помещението, контрол на достъпа до работните места, видеонаблюдение, по-­защитена и надеждна структура на производство на документите за самоличност, коментира зам.-вътрешният министър.

"Ще се подобри ефективността на работа на обслужващия персонал, като ще се създаде възможност за по­-тясна специализация и за намаляване на броя на този персонал. В момента имаме 30 центъра за персонализация, в които работят около 200 човека, а щатът за всички тези центрове е близо 300. Сега тази бройка ще бъде намалена няколко пъти, като служителите, които в момента се занимават с тази дейност, няма да бъдат освобождавани. Те ще бъдат пренасочени към други административни услуги, предлагани от МВР", казва той.

Гласуване с новите лични карти, а защо не и плащане на данъци
­
С въвеждането на новите лични карти хората ще преминават граничните проверки на летищата през т.нар. електронни гейтове, обяснява още Ципов. На въпроса дали ще може да се гласува с новите лични карти, зам.-вътрешният министър коментира: "Ето, сега ЦИК иска въвеждането на електронния идентификатор, за да получат българите възможност да гласуват през компютъра си. ­ Ние ще осигурим националната схема за електронна идентификация. Но гласуването освен през личните карти би могло да се случи и през друг носител. Когато се обсъждаше Законът за електронната идентификация, имаше идеи това да е здравноосигурителната карта, също с чип, или банкова карта. Нашите очаквания са тази част от обществената поръчка да бъде приключена най-­бързо, защото тази информационна система трябва да създаде условия за широко разпространение на електронната идентификация". ­

Допълва, че с новите лични документи през електронната идентификация ще могат да се ползват всякакви електронни административни услуги и дава пример - в момента българските граждани плащат данъците си през интернет страницата на НАП, като от НАП издават персонален идентификационен код. "Би могло да се мисли личните карти с електронен носител да се ползват за плащане на данъците и таксите по този начин. И всякакви други подобни електронни услуги, които държавата предоставя. Това може сериозно да облекчи административното обслужване", коментира той.

Етапи за въвеждане на новата централизирана система

Трите етапа, през които ще премине изграждането на централизирана система за персонализация са:
- строителство на нова сграда, в която ще се помещава този национален център за персонализация към МВР и за предоставяне на административни услуги.
- доставките на най­-новото техническо оборудване на пазара
- изграждане на Национален автоматизиран информационен фонд "Български лични документи", където данните на всеки гражданин, на когото се издава нов документ или му се подменя изтекъл, да бъдат защитени възможно най-­добре, коментира Ципов.

Идеята е новата сграда да бъде построена в имот на Академията на МВР в непосредствена близост до летището. "Така, ако гражданинът има нужда от спешно издаване на документ за самоличност, ще си подаде заявлението в районното управление или в областната дирекция и ако пътува - на път за летището ще мине през центъра и ще получи готовия документ. Ще запазим всички изисквания към предоставяните услуги, няма да има промяна. Остават 3 вида услуги ­ обикновена, бърза и експресна. Може да има промяна в експресната, която сега е "до 8 часа". Идеята е да увеличим времето на издаване на "от 12 до 24 часа", защото в крайна сметка готовият документ, който ще бъде произведен в София, трябва да стигне в съответното населено място", обяснява Ципов.

Той допълва, че МВР предвижда възможност да се издават паспорти с валидност от 10 години, което би увеличило страниците на документа от 32 до 48 страници.

Нови лични карти за обвиняеми, подсъдими и служители на НАТО

"Ще има и още два нови вида документи - лична карта за пребиваване на служител на НАТО и временна карта за самоличност, която ще създаде условия да не се отклоняват от правосъдие лица с наложени мерки за процесуална принуда по смисъла на НПК", обяснява Ципов.

Целта на втория нов документи е да се блокира всякакъв риск обвиняеми и подсъдими да напуснат страната. В Закона за българските лични документи ще бъде уредено, че ще им се отнема личната карта и ще се издава временна, която ще е абсолютно идентична на редовната им, но в нея ще е кодирана забрана за напускане на страната. За това преди време съобщи и вътрешният министър Валентин Радев при изслушване в ресорната парламентарна комисия.

Стремежът на МВР е да няма промяна в таксите при издаването на новите документи

"Очакваме на процедурата по Закона за обществените поръчки да се явят всички сериозни европейски компании и че ще има минимум 7 или 8 кандидата, които сега произвеждат документите за самоличност на повече от 2/3 от държавите ­ членки на ЕС. С одобрените идейни проекти предвиждаме под формата на защити в паспорта и картата да се включат сюжети от тракийското наследство като Панагюрското или Рогозенското съкровище, антични сгради от Пловдив, Несебър и други, елементи от Златната църква във Велики Преслав или Царевец в Търново, възрожденски сюжети и къщи, включително и по­съвременна архитектура като сградите на Народния театър "Иван Вазов" и БАН. Кои обаче от тези елементи ще залегнат във вече утвърдените образци, ще видим. Това ще стане с решение на Министерски съвет, когато стартира производството на новото поколение документи. Очакваме, ако стартира тази седмица, процедурата да приключи в края на тази или в началото на следващата година. Предвиждаме преходен етап за преминаване от децентрализирана към централизирана система за персонализация, който ще е до 18 месеца. В този период ще може да се построи сградата, да се достави оборудването, да се изгради новата автоматизирана информационна система, която да съхранява данните на гражданите. Така че моите очаквания са най­-късно в края на 2019 г. да започнем издаването на новите документи за самоличност. От друга страна, осигурихме до есента на 2020 г. издаването на документи за самоличност по сегашната децентрализирана система", обяснява Ципов.

Накрая той казва, че "по силата на действащия закон категорично няма задължение документите да бъдат подменяни преди изтичането на срока им за валидност. Идеята е да подготвим новата система за издаването им и да започне експлоатацията ѝ. И това ще стане точно когато започва пикът на подмяна на документите за самоличност през 2020 г."

Дневник