МВР няма да може да събира ненужни лични данни при издаване на документи за самоличност, а болниците електронно ще съобщават за починалите в тях хора, за да се издава директно смъртен акт. Това включва модел за трансформация на административното обслужване, който предлага вицепремиерът Томислав Дончев.

Изследване в 3700 пункта за предоставяне на услуги от чиновници установило, че има 1701 проблема, с които се осъществява чиновнически тормоз - излишни услуги и такси, редене на опашки, искане на ненужни документи, прекалено бавна работа и пр., информира в днешния си брой в. "24 часа".

Проучването е установило, че една от най-проблемните администрации е тази в МВР, където са установени прекалено много практики, които затрудняват обслужването. Това е разказал пред вестника експерт, участвал в изследването и подготовката на промените.

"Въпреки че не е предвидено в закона при издаване на лични документи, МВР изисква от гражданите да предоставят информация като имена и ЕГН на съпруга си и имена и дата на раждане на родителите. Реално тази информация е напълно ненужна, а освен това МВР може да си я набави по служебен път през националната система "Население", пише в предложенията на Томислав Дончев. Заради това пакетът от мерки на вицепремиера предвижда вътрешното министерство да промени заявленията за издаване на лични документи.

При подновяване на шофьорска книжка заради сменена лична карта при граждански брак жените да не заплащат такса за книжката, е друга от препоръките към МВР. Освен това вътрешното министерство трябва да направи възможно заявленията за издаване на шофьорска книжка да се подават във всяко поделение на Пътна полиция или чрез пощенски куриери, а не както е в момента само в поделението по постоянен адрес. "Местата за подаване на заявленията са ограничени по постоянен адрес, без да има пречка да се подават във всяко звено, доколкото заявленията се разпечатват от единна система", пише в мотивите към предложението за тази промяна.

Освен това трябва да отпадне и изискването за предоставянето на номер на лична карта за ползването на почти всяка услуга в страната.

Издаването на съобщение за смърт, когато човек е починал в болница например, вече ще е вътрешна услуга. Това означава, че близките ще ходят само до съответната общинска администрация, за да получат смъртния акт. В момента те първо трябва да вземат съобщението за смърт на хартия, да го занесат до общината, а след това да се наредят за трети път на опашка, за да получат смъртния акт.

Освен това много от административните сгради са недостъпни за хора с увреждания. Министерският съвет трябва да организира редовно проверки по администрациите на принципа "таен клиент", за да проследява изпълнението на правителствените решения за намаляване на административната тежест, препоръчва още Томислав Дончев.

Дневник