Днес жените, които се занимават с изкуство, имат по-малък шанс за успех, отколкото през 90-те години на миналия век, пише за "Гардиън" авторката Хелън Горил. "Върнали сме се във Викторианската епоха, през която жените не са могли да рисуват и пишат", твърди тя.

Според нейно изследване, когато един мъж подпише произведение на изкуството, качва цената си, а когато една жена направи това, цената на произведението пада. Всъщност добавянето на женски подпис към едно произведение може да го обезцени до такава степен, че жените често предпочитат да не се подписват под творбите си.

Според Хелън Горил това се дължи най-вече на институциите във Великобритания. Тя дава за пример "Тейт" - институция, която обединява четири галерии във Великобритания. Групата от галерии

 купува твърде малко произведения на жени,

въпреки че 74% от завършващите художествените академии в страната са именно от нежния пол. Така най-вероятно младите хора, които посещават галериите на "Тейт", ще останат с впечатление, че бъдещето на изкуството ще се доминира от мъжете.

По регламент "Тейт" би трябвало да отделят за купуване на произведения на артисти от женски пол 30% от средствата си за нови творби, но според бюджета им през последните години за тази цел те отделят едва 13%. Това води до доминирането на артисти от мъжки пол в художествените колекции на галериите и обезценява стойността на произведенията на жени. Вече е доказано, че колекциите на "Тейт" влияят върху пазара на художествени произведения, а бившият директор на една от галериите Алън Боунес дори написа книга по този въпрос.

Хелън Горил твърди, че в същото време пред медиите "Тейт" неуморно демонстрират, че подкрепят артистите от женски пол. Според нея това, че "Тейт" подкрепя арт колектива Guerrilla Girls, "е просто

хитра тактика, която създава илюзията за равнопоставеност".

В същото време разликата в доходите на артистите от двата пола във Великобритания е достигнала цели 80%.

В политиката на "Тейт" по попълване на техните колекции не се говори нито за полове, нито за равнопоставеност. Търси се единствено придобиването на произведения на изкуството със забележителни качества, както и на произведения с отличителни естетика или значимост. Взимайки предвид тази политика и данните за нови покупки на "Тейт", пише авторката, спокойно може да бъде допуснато, че

според тях големите произведения на изкуството се създават предимно от мъже.

Ситуацията в "Тейт" е особено важна, като се има предвид ролята, която галериите са изиграли за разрушаването на половите стереотипи в историята на изкуството. Според Асоциацията на музеите във Великобритания публични галерии като "Тейт" са отговорни и за намаляването на неравенството между богати и бедни.

Хелън Горил е на мнение, че "Тейт" трябва незабавно да положат усилия да отразят разнообразието на британското население в колекциите си и да дадат на жените същите права, които дават на мъжете.

Дневник