В Северен Израел е открита най-старата пивоварна в света, която е на около 13 хил. години. Това твърдят група археолози, които изследвали пещера, намираща се в близост до Хайфа. Предполага се, че там е била произвеждана бира, която след това се е използвала за различни церемонии.

Професорът по археология в Университета в Хайфа Дани Надел заяви пред "Франс прес", че откритието им е най-ранното свидетелство за производство на алкохол. Според събраните от екипа учени доказателства живелите в този район хора преди 13 хил. години са били основно ловци, които са обитавали земите около цялото източно Средиземноморие. При погребални церемонии те приготвяли алкохолна напитка, която се употребявала от всички.

Тук идва и самото откритие на археолозите. При изследването на пещерата те намерили три дупки, издълбани на повърхността ѝ. Две от тях се използвали за съхранение на зърна, а третата - за ферментация. Дупките са с дълбочина от 40 до 60 сантиметра.

Те са разположени на такива места в пещерата, че си личи, че произвежданата напитка в тях е свързвана с някаква церемония, казва още Надел. "Тези иновации за производство на бира предшестват появата на опитомените зърнени култури, което става преди няколко хилядолетия в Близкия изток", казва още той.

Древната бира обаче е далеч от това, което се произвежда днес. Вероятно е много по-слаба, но наличието на ферментация показва, че още преди 13 хил. години хората са имали познания при производството на алкохол, твърдят археолозите.

Според тях тогавашната бира най-вероятно е смес от много съставки. Изследователите са открили останки от нишесте и микроскопични частици от вкаменели растения, известни като фитолити, които са типични за трансформацията на пшеницата и ечемика в течност. А самият процес по производството на бира преминавал в три етапа.

Първо, нишесте от пшеница или ечемик се превръща в малц. Това се случва чрез покълване на зърната, поставени във вода в две от дупките. След това те се изцеждат, изсушават и съхраняват. Следващата стъпка е нагряването на малца. Накрая всичко това се оставя да ферментира с диворастящи дрожди.