Най-дългият морски мост в света ще бъде открит утре в Китай. Той свързва Хонконг, Макао и южния китайски град Джухай. На церемонията ще присъстват китайският президент Си Цзинпин, ръководителката на Хонконг Кари Лам и други високопоставени лица, информира ДПА.

Петдесет и пет километровото съоръжение, включващо шосеен път, мост, изкуствени острови и подводни тунели, е част от амбициозната инициатива на Пекин за икономическо интегриране на 11 града от делтата на Перлената река, включително Хонконг и Макао, две бивши европейски колонии, върнати на Китай през 90-те години.

Мостът, който първоначално трябваше да бъде открит през 2016 година, ще бъде отворен за обществеността в сряда.

Макар да е инженерен подвиг, чието приключване отне едно десетилетие, мостът е посрещнат с безразличие или с пренебрежение от много жители на Хонконг заради забавянето, надхвърлянето на бюджета и недоверието към него като към поредния символ на желанието на Китай да интегрира града, в който мнозина предпочитат той да остане автономен.

Всичко това е ненужно (...), при условие че имаме морски, въздушен наземен транспорт във всяка посока. За какво ни е още един мост, пита Клаудиа Мо, продемократичен депутат и един от критиците на моста. По думите на Мо мостът е един от няколкото мегапроекта, започнати от правителството на Хонконг, с които да се подчертае тясната връзка на града с Китай.

На други жители на Хонконг не им харесва цената, която се повиши до 48 млрд. юана (6.4 млрд. евро). Хонконг ще плати 8,67 млрд. юана от основния мост и още милиарди за връзки с пътища и гранични пунктове. Това е огромна цена за мост, който няма да бъде напълно отворен за обществеността. Преминаването му ще изисква специално разрешително в зависимост от частите на моста и повечето ползващи го ще трябва да взимат специален автобус или друг вид транспорт, за да преминат в Макао или Китай.

Хонконгското министерство на транспорта съобщи, че бюджетът за строежа на моста е надхвърлен заради непредвидени проблеми, свързани със строителството в открито море, повишаването на цената на труда и материалите, както и доуточняване на схемите на дизайна и конструкцията.


Инженерът Алберт Лай, който е изразявал по-рано притесненията си за моста в медиите, каза, че много от проблемите е можело да не се появят, ако е имало по-добро планиране и предварително проучване на местата за строителство. Той каза, че политическият натиск да се приключи по-бързо мостът е накарал инженерите да използват по-рискова технология.

БТА/Дневник