За военен кораб, част от натовската флотилия, гръцкият кораб "Олимпиас" е доста необичаен Той има нулев въглероден отпечатък и система на задвижване с човешка тяга, разказва репортаж на "Асошиейтед прес".

37-метровият дървен съд, закотвен на пристанище Flisvos Marina е експериментална реконструкция на триера - древногръцки военен кораб, прекъснал персийското нахлуване в Европа и властвал в Средиземно море векове наред.

Всяко лято посетителите могат да усетят начина на живот на галерите така, както са го усещали живелите преди 2500 години.


Дългите тесни кораби от онези времена са имали две малки платна, но основен двигател са били усилията на 170-те гребци, седящи от двете страни под палубата "на три етажа" шахматно един под друг.
Желаещите да приемат предизвикателството гребат в продължение на два часа до остров Саламина, където, според преданията, е роден героят от "Илиада" Аякс. Именно тук през 480 г. преди Христа атинската флотилия побеждава нахлуващите по море перси в една от най-големите битки на античността. По това време гребците са били свободни граждани, а ритъмът на движенията им се отмервал от свирач на флейта.


Днешните гребци се притесняват, че не притежават достатъчно сила, че ще нарушат ритъма или просто че няма да се справят, до като идеята е да се забавляват, коментира пред агенцията организатор на атракцията. Заради тяхната безопасност по маршрута триерата е придружавана от катер и противопожарен кораб.

Построен по плановете на британския военноморски архитект Джон Койтс през 1985-87 г., "Олимпиас" пренася Олимпийския огън в Атина през 2004 г. и след това прекарва десетилетие на сушата. Пътуванията за развлечение започват през 2016 година.

Дневник