Космическият телескоп "Кеплер" е изчерпвал горивото си и ще спре да предава информация, съобщи НАСА. Телескопът функционираше в продължение на девет години и за това време откри над 2600 планети извън пределите на Слънчевата система, много от които имат някои основни елементи за живот.

Щафетата бе поета от телескопа "Тес", който беше изведен в орбита от НАСА през април тази година. Неговата задача, подобно на "Кеплер", е да открива планети, сродни на Земята, намиращи се в зоната на обитаемост, с помощта на транзитна фотометрия.

"Кеплер" ще остане на своята орбита, която е безопасна за космическите полети. Космическата обсерватория беше изстреляна през 2009 година и предназначението ѝ беше откриването на екзопланети.

През 2013 година апаратът получи повреда в системата за ориентиране, при което беше невъзможно той да бъде задържан в правилното направление. При все това инженерите успяха да вкарат телескопа в безопасен режим и да го приспособят за изпълнението на определени задачи.

За НАСА свършената работа от "Кеплер" е преизпълнение на предварителните големи очаквания от него. Благодарение на телескопа астрономите разбраха колко необятен е Космосът и колко много планети има в него. От последния анализ от работата му се разбира, че от 20 до 50 на сто от звездите, видими в нощното небе, почти със сигурност имат орбитиращи около тях планети, които са близки по размер със Земята. И най-важното - намират се в рамките на обитаемата зона на звездите си, което означава че най-вероятно има вода в течно състояние.