Бисквитите и киселото мляко се оказват оръжията, от които се възползват саудитците срещу Турция, атакувала правителството им заради жестокото убийство на журналиста Джамал Кашоги в Истанбул, разказва Bloomberg.

Проправителствени саудитци призовават за бойкот на турските продукти в Twitter. Сред най-големите цели са производителят на млечни продукти Pinar Sut Mamulleri Sanayii, както и Ulker Biskuvi Sanayi, която има два завода в Саудитска Арабия и е лидер на пазара на бисквити.

„Целта е не да унищожим икономиката“, пише Naifco, проправителствен саудитски потребител, рекламиращ кампанията, на своите над 500 хиляди последователи в Twitter. “Целта е да изразим гнева си цивилизовано“.

На карта са заложени отношения, които включват двустранна търговия за 4,8 млрд. долара, огромен пазар за износ на някои от най-големите турски компании и силно необходими приходи от свободно харчещите саудитски туристи, които може да се провалят заради усилията на Турция да изобличи саудитската роля в убийството на колумниста за Washington Post, извършено на 2 октомври.

Използването на икономическите отношения като оръжие не е безпрецедентно за саудитския престолонаследник Мохаммед бин Салман, който няма против да покаже финансовите мускули на кралството, предприемайки наказателни мерки в скорошни спорове с Канада и Германия.

За Турция конфронтацията не може да се случи в по-лош момент – икономиката вече е ударена от валутна криза, която изстреля инфлацията и засили риска от рецесия. Икономическите проблеми няма се усетят веднага, но известно влияние вече се вижда на имотния пазар. Саудитците, които са сред най-големите чуждестранни купувачи на турски имоти през 2017 г., са били едва на шест място миналия месец, когато покупките им са се сринали с 37%, сочат официалните данни.

Тревогите може да се видят и в акциите, „ако напрежението се засили и тези [мерки] се вземат сериозно от саудитците“, коментира Мелис Почар, вицепрезидент на консултантската компания Oyak Yatirim. Ulker и Pinar, за които Саудитска Арабия е най-големият пазар на износ, са двете компании, които може да бъдат засегнати особено силно, допълва тя.

Pinar казва, че „следи развитията“, но не е коментирала повече. Yildiz Holding – компанията майка на Ulker, е отказала коментар.

Проблемът показва по-дълбокото напрежение между двете най-големи икономики в Близкия изток. Пред обществото саудитското правителство възприе по-примирен тон, а повечето критики към Турция засега са ограничени до социалните и традиционни медии.

Макар че властите в Анкара запазват сравнително мълчание, много турци изразяват гнева си към Саудитска Арабия в Eksisozluk.com – една от най-големите онлайн платформи, където има 30 страници коментари по въпроса. Някои отговарят с призиви за бойкот на хаджа – годишното мюсюлманско поклонение в Мека.

Днес.бг