Дребните нарушения на пътя няма оскъпяват застраховката "Гражданска отговорност" след влизането на системата "бонус-малус", каза днес на нарочна пресконференция ръководителят на управление "Застрахователен надзор" в Комисия за финансов надзор Владимир Савов. Наредбата, която ще въведе новият компонент във формирането на цената на полицата, е в процес на обществено обсъждане, което ще продължи още две седмици. Тя е изготвена от консултанта "Ърнст&Янг", като МВР, министерството на транспорта и Комисията за финансов надзор са избирали между предложени им 11 различни варианта.

"Глобите за неправилно паркиране, карането в бус лентата, за шофиране без фарове и т.н. няма да се отразяват на стойността на полицата", уточни Савов. Той допълни, че идеята е застраховката да поскъпва за нарушения, който най-често са причина за катастрофи. Членът на КФН поясни, че списъкът на провиненията е избран след анализ на статистиката и направи важното уточнение, че ще се взимат предвид само влезли в сила наказателни постановления.

Най-лекото нарушения, което оскъпява полицата, е превишаването на скоростта с над 10 км/ч, уточни членът на управление "Застрахователен надзор" Николай Петков. То ще носи една малус точка, което ще рече, че на следващата година за колата ще се плати с 10% по-скъпа "Гражданска отговорност".

Списъкът на всички нарушения, които ще влияят върху цената на застраховката може да се види в проекта за наредба, която е публикувана на сайта на КФН за обществено обсъждане. Важна подробност е, че малус точките ще се събират за година и така при пет минимални превишения на скоростта да речем, полицата ще е с 50% по-скъпа.

44% от водачите ще ползват максималния бонус

От КФН повториха, че около 80% от водачите, или около 2 млн. души, ще ползват бонус, след влизането на системата в сила, като ще плащат по-малка застраховка за автомобила си. 44 на сто пък ще намалят застрахователната си премия с 25%, колкото е максимума според предложената схема. В същото време едва 0.6% от водачите ще платят четири пъти по-скъпа застраховка от сегашната, заради максималният малус.

Разчетите са направени на база статистиката за нарушенията в периода 2014-2017 година. Очакванията са благодарение на промените в наредбата приходите на застрахователите по полицата, която формира около 40% от бизнеса им да останат същите, но просто да са по-справедливо разпределени.

"В края на всяка година застрахователният надзор ще се прави анализ на приходите и цената ще се калибрира", каза Владимир Савов. Собствениците на автомобили могат да получат първи бонус след първата година функциониране на системата. Той ще е в размер на 10% от цената на полицата. С толкова може да се намали стойността на полицата и през втората. Следват година на по-скромно поевтиняване и при седем години без нарушения собственикът ще може да получи пълният бонус от 25% по-ниска цена.

Малусите ще намаляват след едно година без нарушение на пътя

Що се отнася до изчистването на натрупаните малуси, то ще става след една пълна година шофиране без нарушения, който са част от наредбата. Така сметките показват, че най-големите хулигани на пътя, който плащат с 400% по-скъпа "Гражданска отговорност", ще се върнат на базовото и ниво след 12 години примерно шофиране, а максимален бонус ще могат да ползват след 19 години без нарушения. Работи се и по идея за ускорено чистене, срещу заплащане, но тя все още не фигурира в наредбата.

Обмисля се и прецизиране на най-спорния текст в наредбата - утежненията върху застраховката да са върху колата. Това се прави, за да не може най-недисциплинираните водачи да регистрират колите си на името на свои роднии без нарушения и да не бъдат обхванати от системата.

"Покупко-продажбата на автомобил е доброволна сделка. Възможно е малуса да е повод за отстъпка от цената", коментира критиките Владимир Савов. Той допълни, че с номера на рамата на всеки автомобил в сайта на КФН ще може да се провери с колко ще се оскъпи или поевтини "Гражданската отговорност".

Няма яснота кога ще влезе в сила

Николай Петков допълни, че при всички случаи малусът, както и бонусът са свързани с водача и в първия момент, в който той стане собственик на кола, гражданската му отговорност ще поскъпне и поевтинее, на база данните в регистрите. Именно техническият въпрос с обмяната на данни и тяхното съхранени не дават възможност да се каже кога ще заработи "бонус-малус" факторът върху застраховката. От КФН обясняват, че вероятно наредбата ще бъде готова до края на годината.

dnevnik.bg