През януари Столичният общински съвет може да приеме минимална цена за таксиметровата услуга в столицата - това каза пред "Дневник" зам.-председателят на комисията по транспорт в общината Зафир Зарков. Днес таксиметрови превозвачи протестираха за втори път в рамките на година с искане общината да изпълни законовото си задължение и да определи минималните тарифи.

Шофьорите искат минималните тарифи да са 0.98 ст. през деня и 1.14 лева през нощта, да могат да паркират в 2% от синята зона, в 4% от зелената и да могат да се движат в бус лентите, когато превозват пътник, обясни пред "Дневник" Кирил Кирилов, секретар на Националния таксиметров синдикат, който организира протестите. Синдикатът е създаден през юни, като в него членуват около 150 провозвачи, каза Кирилов.

Причината превозвачите да поискат повишение на цените е, че по-голямата част от тях карат на цени, които са по-ниски от стойността на услугата. "Има дъмпинг на цените, а с по-високите, но реални цени на услугата тази практика ще бъде прекратена", посочи той.

 Задължението на общините да определят минимални и максимални тарифи за таксиметровите услуги е записано в Закона за автомобилните превози. Пред 2011 г. Столичната община определи само максималните прагове от 1.30/1.60 лева. "Това бе направено, за да се ограничат нелоялните спрямо потребителите практики на някои шофьори да возят на значително по-високи цени", посочи Зарков.

По думите му засега вариантите за минимална дневна тарифа са три - 0.58 ст., която е най-ниската установена на пазара, между 0.77 и 0.79 ст. и около 1 лев. За да повиши цената на услугата, каквото е искането на превозвачите, обаче мнозинството в общинския съвет ще търси подкрепа и от опозицията, обясни още Зарков. Съветникът посочи и че сега 80% от таксиметровите шофьори возят на цена под 1 лев.

Вариантите ще бъдат обсъдени от общинските съветници, като Зарков прогнозира, че до края на декември ще бъде внесено и конкретно предложение. То ще бъде гласувано на заседанието на съвета през януари.

Според него общината няма как да даде възможност на таксиметровите коли да се движат в бус лентите, защото за тази цел е необходима промяна в Закона за движение по пътищата. Същевременно в общината постоянно разглеждали искания за стоянки и места за паркиране от таксиметровите превозвачи, като за миналата година те са над 300. Зарков посочи, че този процес е "непрекъсваем", но зависи от бизнеса, който трябва да отправи своите конкретни искания.

Дневник