Проектът за бронирани машини на пехотата, с прогнозна стойност 1.464 млрд. лв. с ДДС, ще се забави за неизвестно време. Причината за това е заложеното в проекта за инвестиционен разход изискване - 20% от производството на машините да се прави в България. "Българските фирми на думи може да направят всичко, но в най-добрия случай у нас може да се направи асамблиране или около 5% от производството", обясни висш военен пред "Дневник". Необходимата оценка на критериите за индустриално сътрудничество в проекта не може да се направи в България. Водени са разговори, без успех, с БАН и Министерството на икономиката и за това ще се търси външен консултант. Изводите на консултанта може да наложат връщането на проекта в начална фаза, тъй като при промяна в условията му ще е нужно одобрението на парламента.

Според заданието трябва да бъдат купени 150 машини (90 бронирани и 60 обслужващи и осигуряващи) и специална техника за 3 батальонни групи, комуникационна и информационна система, тренажори и друго оборудване.

Поредният срокът за изпращане на искания за оферти до фирмите проявяващи интерес да доставят бронирани машини в най-важния проект за модернизация на армията изтече миналата седмица.

"Проектът за бойните машини е сложен проект. Както каза и командирът на съхопътни войски ген.-майор Михаил Попов, за разлика от самолетите и донякъде от корабите, тук има още 1 компонент - участие на български компании в производството на бронираната машина. И именно тук има много тънкости и неясноти по отношение на доколко и в какъв обем българските компании биха могли да изпълнят изискването за 20% участие в проекта. Ето за такива неща става дума, които ако не бъдат добре прецизирани, може да породят проблеми. Примерно залагане участие на български компании от 20%, но се окаже че възможностите стигат до 15%. Това би дало законно основание някой от кандидатите да атакува проекта и той трябва да бъде отменен", коментира министърът на отбраната Красимир Каракачанов. Той добави при този проект особено се усложняват нещата с изискването за прехвърляне на технологии, за производство в България и т.н. Много наглед уж дребни неща, които на практика могат утре да обърнат колата", каза Каракачанов след като вчера беше представен на конференция прегледът за миналата година.

Преди това проектите за модернизация бяха разкритикувани от президент Румен Радев: "Има пълна неяснота по отношение на финансирането на другите два проекта за модернизация на армията след финансовото приключение, в което ни вкараха политиците, по отношение на изтребителя", каза Радев. "Виждаме какво стана с другите проекти. Някой да говори вече за корабите, за бойната машина за пехотата? Нали трябваше да се движат заедно, в пакет?"

Бронираните машини са необходими за оборудването на батальонните бойни групи, които са основното изискване на НАТО към България.

Основните машини, които ще бъдат закупени, трябва да са със задвижване 8х8, а част от специализираните и спомагателните машини ще бъдат 6х6 и 4х4. Около проекта има много специфични технически особености, които могат да предопределят избора. Това са броят на колелата, нивото на балистична защита... Други въпроси с неясен за армията отговори са каква да бъде комуникационната система, както и въоръжението. В Сухопътни войски се надяват българска фирма да се съгласи да произвежда патрони по натовски стандарт за бъдещите леки скорострелни оръдия и картечници за новите бойни машини за пехотата, за да може да се намали цената на боеприпасите. Според тях западните оригинали са прекалени скъпи за възможностите на българската армия.

Все още не е ясно точно от кои фирми ще поиска оферти МО. Интерес за сега проявяват мултинационалната компания General Dynamics, германската Rheinmetall, финландската Patria, американската Textron, френската държавна компания Nexter и други.

По-късно този месец правителството трябва да започне преговори със САЩ за изтребители F-16 Block 70 със САЩ. Кабинетът се надява да ги завърши за около 4-5 месеца.

Каракачанов се надява тази година да бъдат подписани сделките за нови изтребители и кораби.

До 16 април заинтересованите фирми трябва да подадат офертите си за два нови патрулни кораби на стойност около 1 млрд. лева с ДДС., след което междуведомствена комисия ще ги оцени. До момента кандидатите са седем фирми, от които една е българска. Правителството смята, че корабите трябва да бъдат произведени в България.

Дневник