Все повече смарт технологии биват интегрирани в автомобилите. Изкуственият интелект може да реагира по-бързо от хората, а той започва да бъде използван и при автомобилните гуми. Проучване, поръчано от финландския производител "Нокиан тайърс", се опита да разбере какво очакват водачите от тях. То е проведено в пет държави - Германия, Италия, Франция Чехия и Полша и обхваща 4100 души, дали по няколко отговора на въпроса.

Първото, което потребителите искат, са гуми, които гарантират тяхната безопасност. В този смисъл всеки втори анкетиран се надява новите технологии да направят обувките на колата именно такива.

От "Нокиан" отговарят, че това е постижимо, тъй като развитието на технологията в материалите за гуми позволяват създаване на продукт, който се представя отлично дори в най-предизвикателни условия. "На практика, можем да подобрим сцеплението до краен предел, без да жертваме издръжливостта", допълва отговарящият за новите технологии в компанията Теему Соини.

Той допълва и как модерните технологии могат да повишат безопасността. "Сензорите в гумата могат да измерят дълбочината и износването на протектора и да предупредят шофьора когато има нужда от нови гуми, или да предложат предните да бъдат сменени със задните, с цел да се уеднакви износването и да се удължи експлоатационният им живот", казва Соини.

Почти еднакъв процент от анкетираните смятат, че гумите на бъдещето трябва да използват сензорна технология, за да се адаптират към различни условия (34%) и да елиминират нуждата от сезонна смяна (33%). Според Тееми Соини тези изисквания ще бъдат удовлетворени с навлизането на смарт технологии в гумите.

"Сензорите инсталирани в гумите ще измерват различни променливи величини и ще изпращат информацията към шофьора, директно към системите на борда на автомобила или към мобилното устройство на водача. Истинската умна гума обаче е тази, която може да реагира на получената от сензора информация, без да е нужна намеса от страна на шофьора.

Тези гуми ще могат автоматично да се адаптират към метеорологичните и пътните условия като променят шарката на протектора, например. В дъждовно време каналите, които съхраняват и отвеждат водата, могат да увеличат обема си и по този начин да намалят риска от аквапланинг", е мнението на Соини.

Той обаче уточнява, че премиум гумите, определено ще предлагат решения за подпомагане на водача до около пет години. Гумите, способни да реагират автоматично, са все още нещо от бъдещето", смята Теему Соини.

За да се превърне всичко желано в реалност, има нужда от редица нововъведения, като например, това сензорите да са трайни и достатъчно безопасни по време не продължителното натоварване, на което ще са подложени.

Другите важни неща, които водачите искат от гумите са да се износват по-бавно отколкото в момента - една четвърт от всички анкетирани, да се търкалят се леко, спестяват гориво, и удължават пробега на електрическите автомобили (23%), както и да са непробиваеми и се поправят сами (22%).

Дневник