Европейският съюз има още правила за неприкосновеност, които да приеме преди изборите през май – това припомни Европейския надзорен орган по защита на данните в годишния си доклад.

Става въпрос за регламента за е-неприкосновеност (официалният превод на български е Регламент за неприкосновеността на личния живот и електронните съобщения). Той би трябвало да допълни вече влезлия в сила GDPR, който се отнася само до личните данни, но не защитава поверителността на електронните комуникации.

Сегашната директива за е-неприкосновеност е била осъвременявана за последно през 2009 г. и трябва да бъде заменена от ново законодателство, което да обхване и онлайн компаниите, които досега са използвали пропуските в правната рамка.

Засега регламентът е в ръцете на Съвета на ЕС, където не може да бъде постигнат консенсус. Предложенията на Европейската комисия бяха следните:

- регламентът да се прилага не само за традиционните далекосъобщителни оператори, а и за новите доставчици на подобни услуги като WhatsApp, Facebook Messenger, Skype, Gmail, iMessage и Viber.

- да се защитят и метаданните на съобщенията (например времето на повикването и местоположението). В тези два компонента се съдържат множество лични данни, като според предложените правила те трябва да се анонимизират или заличат, ако потребителите не са дали съответното съгласие, освен ако тези данни са необходими за други цели — например за фактурирането.

- да се опростят правилата за "бисквитките", като потрбителите ще имат как лесно да приемат или да ги отхвърлят, вместо да бъдат заливани с искания за съгласие непрекъснато.

- да се забрани спамът под всякаква форма - например електронни писма, кратки текстови съобщения (SMS) и, по принцип, телефонни обаждания, ако потребителите не са дали съответното съгласие. Държавите членки могат да изберат вариант, който дава на потребителите право да възразят срещу получаването на гласови обаждания с цел пазарно проучване — например като регистрират номера си в забранен за обаждане списък. При извършването на пазарни проучвания по телефона номерът на извършващия проучването трябва да бъде видим или да се използва специален префикс, който да показва, че става въпрос за пазарно проучване.

"Защитата на данните влезе в заглавията през 2018 г. Обществената осведоменост за това колко е ценна неприкосновеността е рекордно висока", заяви председателят на институцията Джовани Бутарели. "Бързо трябва да се постигне съгласие за регламента за е-неприкосновеност."

Дневник