Хората, спрели употребата на "Фейсбук", стават по-щастливи и по-малко крайни в политическите си възгледи – това показва проучване на Станфордския университет, проведено сред 2844 потребители, деактивирали акаунтите си за четири седмици.

Обратно на очакванията на учените, вниманието на хората не се прехвърля от "Фейсбук" на други приложения – те просто прекарват онлайн по-малко време и заместват социалната мрежа с гледане на телевизия или прекарване на време с роднини и приятели. След края на експеримента мнозинството от тях са склонни да ограничат или спрат употребата на "Фейсбук".

Компанията има 2.3 млрд. активни потребители по целия свят, а през 2016 г. средно прекарваното време в нея е било около 50 минути дневно във "Фейсбук" и дъщерните ѝ "Инстаграм" и "Месинджър". "От телевизията насам никоя друга технология не е променяла толкова значително начина, по който хората общуват, получават информация и прекарват свободното си време", пишат авторите на изследването.

В зората на разпространението ѝ първите проучвания се фокусираха върху позитивите от нея – улесняването и поевтиняването на общуването, както и възможностите за гражданска самоорганизация. Но с времето бе открита и негативна връзка между интензивната употреба на социални мрежи и личното усещане за щастие и психичното здраве. Самоубийствата и депресиите са се повишили рязко в същия период, в който скочи употребата на смартфоните и социалните мрежи, сочи публикуваната статия.

Резултатите

Деактивирането на "Фейсбук" е снабдило участниците с 60 минути свободно време дневно. Те не са променили навиците си за четене на новини от други източници и са прекарали около 15% по-малко време в информиране за текущите събития. Това ги е направило значително по-неинформирани, в същото време е намалило и поляризацията на възгледите им.

Учените са открили "малки, но значителни" подобрения в чувството за добруване на участниците в експеримента. Числовото измерване на тези подобрения показва, че те имат между 25% и 40% от ефекта на посещаването на терапевтични сесии или други форми на грижа за психиката.

След края на експеримента

Участниците са съобщили на учените, че планират да използват по-малко "Фейсбук" в бъдеще и няколко седмици по-късно се оказва, че те са намалили употребата му средно с 12 минути в сравнение с контролната група. Те са били и по-склонни да отворят имейли с информация как да ограничат влизането в социални мрежи. 5% от тях са оставили акаунтите си деактивирани девет седмици след края на експеримента. Въпреки това мнозинството от участниците са отбелязали пред учените, че сега разбират по-добре и добрите, и лошите страни на социалната мрежа.

Дневник