Мазда" CX-30 е една от интересните премиери на серийни модели на автосалона в Женева, който продължава до 17 март. Дългият 4.40 м. кросоувър се позиционира над СХ-3 (4.28 м.) и под СХ-5 (4.55 м.).

Отвън СХ-30 предлага еволюция на познатия от повече от 10 години "Кодо дизайн", описван като "Душа в движение". Стремежът, както и при новата "Мазда" 3 е бил да се премахнат всички излишни орнаменти, като визията е максимално изчистена.

При междуосие 2.66 м. автомобилът е петместен, а багажният обем варира между 430 и 1022 литра. При оформлението на интериора стремежът е бил водачът да се почувства у дома си още със сядането, като всичко е там където очаква.

Новите седалки предлагат ергономична позиция на гръбнака, опора както в областта на гърба, така и при бедрата, за да не се "люлеят" краката при шофиране на път със завои. Управлението на основните функции става с класически бутони или през въртящ се селектор.

Дисплеят на мултимедията е с размер 8.8 инча. "Мазда" СХ-30 се оборудва серийно с ново озвучителна система с 8 говорителя, а опционално се предлага и музика от Bose с 12 тонколони.

Гамата от двигатели включва революционният Skyactiv-Х бензинов агрегат. Той вкарава технологии от дизелите при бензиновите мотори, като много високо налягане на впръскване на горивото и самовъзпламеняването му. Крайният резултат би трябвало да е разход на гориво като дизелов двигател и динамика като бензинов.

Кросоувърът може да се поръча и с преработения двулитров бензинов двигател, който вече се подпомага от микрохибридна система. Тя включва стартер-генератор с мощност 6 киловата и 24 волтова литиево-йонна батерия.

Целта е електромоторът да подпомага традиционния двигател при потегляне, и доускорение, като в същото време се генерира и повече енергия при спиране. Крайният резулат е повишаване на мощността до 122 конски сили и намаляване на разхода на гориво.

Дизелът е изцяло нов 1.8 турбо, който заменя 1.5 и двулитровите агрегати, познати от досегашните модели на "Мазда". Моторът генерира 115 к.с. мощност и и 270 Нм въртящ момент.

СХ-30 ще се предлага както с предно предаване, така и с еволюиралата система за задвижване на четирите колела. Технологията за подпомагане на завиването чрез прехвърляне на въртящ момент, вече въздейства и чрез спирачни намеси във външните за завоя колела, което прави автомобила още по-послушен.

Сред новите системи за сигурност впечатлява тази за следене очите на шофьора. Тя работи дори ако водачът е с тъмни очила, като при засичане на признаци на заспиване подава звуков и светлинен сигнал.

Радарни сензори в предната част на СХ-30 подават данни за наличието на напречен трафик при влизане в кръстовище, като шофьорът получава предупредителен сигнал. Адаптивният круиз контрол, комбиниран със системата за поддържане на избраната лента на движение, вече може да предложи асистент за придвижване в задръстване.

Той работи при скорост до 60 км/ч и ролята му е да поддържа оптимална дистанция до предното превозно средство, чрез подаване на газ и задействане на спирачката. В същото време автомобилът може самостоятелно да следва извивките на пътя, като се ориентира не само по маркировкта, но и по позицията на предното превозни средство.

Дневник