По всяка вероятност идната седмица Европейският парламент ще гласува новите правила за тировете, въпреки че България, Румъния и още няколко страни са против тях. В понеделник ще се разбере дали точката ще остане в дневния ред за сряда, тъй като междувременно български и румънски евродепутати са предложили тя да отпадне.

Това каза пред Би Ти Ви евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков. Допълни, че срещу предложението точката да отпадне и следващият европарламент да се занимае с темата, са били използвани процедурни хватки, за които в понеделник ще се разбере успели ли са.

Посочи, че все пак каквото и да се гласува в сряда то е само на първо четене и в крайна сметка следващият състав на европарламента ще трябва да реши окончателно въпроса. Причината за това е, че за да се вмести в мандата си настоящият ще има само десет дни за преговори между двете гласувания при това в рамките на румънското председателство на Съвета на ЕС, а самата Румъния също не одобрява новите правила, наричани Пакета "Мобилност", а в България известни като Плана "Макрон", тъй като идеята да се променят условията на заплащане и движение на товарните превозвачи са на френския президент Еманюел Макрон. Такъв кратък срок Новаков определи като близък до абсурда да бъде изпълнен, но добави, че не би се учудил, ако все пак това се случи.

Той определи целия спор по правилата на боксов мач. Не успяха да ни нокаутират, не успяха да ни бият по точки, сега се опитват да ни вземат мача в съблекалнята и то с помощта на съдиите, илюстрира той гледната си точка към работата по пакета.

Похвали колегите си, с които са работили да противодействат на френската идея, че са свършили много работа и ако не бяха се противопоставили, правилата щяха да са влезли още през лятото на 2017 г. в сила и да заварят по думите му 100 хил. камиона на път като някои от тях да са и без работа.

Той обяви още, че от колегите си с по-дълъг стаж в европарламента разбрал, че няма друг такъв случай предложение да се оттегля три пъти и да бъде внесено за четвърти път. Оценката му е, че целта е приемането на текстовете да се използват за целите на предизборната кампания. Освен това до момента били внесени 1200 предложения за промени в проекта, което означавало, че повечето депутати били на различно мнение по предлаганите нови правила.

Посочи, че заради очакваното гласуване се готви протест с участието на българи, румънци, унгарци и поляци в Страсбург и от България за целите на протеста ще излети самолет.

В началото на януари комисията по транспорт на Европейския парламент подкрепи предложението камионите, извършващи товарни превози в ЕС, да се връщат веднъж на три седмици в държавата, където е регистрирана фирмата собственик. Това бе само един от трите доклада, които обсъждаше транспортната комисияq (повече за тях четете тук) засягащи условията за извършването на международни пътни превози. Отхвърлени бяха двата доклада, свързани с почивките на водачите и техните възнаграждения. По-късно премиерът Бойко Борисов предложи на Антонио Таяни въпросът с условията на работа на международните превозвачи, известен като плана "Макрон", да се обсъди след предстоящите през май избори за Европейски парламент. По време на заседанието на транспортната комисия в Брюксел се проведоха протести на превозвачи от България и още няколко страни.

Миш-маш от текстове

При всяко предложение ние ще настояваме активно заедно с колегите от Полша, Унгария, Литва, Латвия, Румъния и други страни, които недоволстват от конкретни законодателни решения от пакета "Мобилност", този въпрос да се гледа в следващия парламент. Това заяви по-рано пред журналисти в парламента министърът на транспорта Росен Желязков, цитиран от БТА.

Никой в момента не знае, ако това бъде внесено за разглеждане, какво би могло да бъде прието и кое би било отхвърлено, каза Желязков. Може да се получи един голям миш-маш от текстове, които никой не е очаквал и никой не би предположил, че могат да се получат, коментира той. Ние ще настояваме да бъдат приемани текстове, които гарантират нашия национален интерес, каза министърът.

Имаме много рубежи, които трябва да бъдат отстоявани, за да постигнем това за което се борим - един справедлив пакет, който обслужва общността, а не отделни национални интереси, каза Желязков.

Дневник