Държавите членки и производителите на автомобили трябва да бъдат държани отговорни и да координират неотложните действия, необходими за справяне със скандала с автомобилните емисии, заяви Европейският парламент. Някои държави членки, а именно България, Унгария, Ирландия, Словения и Швеция, все още не са изпратили никаква информация на Европейската комисия за програмите си за изтегляне на замърсяващи превозни средства от пазара.

Според евродепутатите държавите членки следва да предприемат спешни мерки за изтегляне от пазара на голям брой автомобили, които причиняват висока степен на замърсяване. Те също така трябва да се координират с производителите, за да продължат със задължителната модернизация на хардуера, за да намалят емисиите на азотен диоксид (NO2) и да изчистят съществуващия автомобилен парк.

Парламентът се опасява, че проблемът със силно замърсяващите превозни средства с дизелов двигател в голяма степен остава неразрешен и ще продължи да влошава качеството на въздуха в продължение на много години, ако не се предприемат ефективни координирани действия.

Критики към Еврокомисията и държавите членки

Парламентът отбелязва, че въпреки че комисията е започнала процедури за нарушение срещу няколко държави членки преди повече от две години заради неуспехa им да наложат санкции (в случая на групата "Фолксваген") и е въвела системи за санкции, които да възпрепятстват производителите на автомобили от нарушаване на законодателството за автомобилните емисии, не е приключил етапът на търсене на допълнителна информация. Процедурите все още продължават срещу Германия, Италия, Люксембург и Обединеното кралство.

Някои държави членки, изглежда, не си сътрудничат сериозно с комисията в това отношение, добавят евродепутатите и ги призовават да предоставят цялата необходима информация, за да може Брюксел да представи своя доклад за препоръките на анкетната комисия по измерването на емисиите в автомобилния сектор.

Те осъждат "обструктивното поведение" на Европейската комисия, което забави процеса на разследване, а отказът да предостави публичен достъп до позициите на държавите членки в техническите срещи представлява лошо управление според европейския омбудсман.

Депутатите отбелязват, че в Съединените щати жертвите на "Дизелгейт" са получили между 5 хил. и 10 хил. щатски долара като компенсаторни плащания, докато европейските потребители все още чакат подобаваща компенсация.

Според информацията, предоставена на Европейската комисия от държавите членки, кампаниите в ЕС засягат само ограничен брой автомобили от следните марки: "Фолксваген", "Рено", "Даймлер", "Опел" и "Сузуки". Няколко неправителствени организации и медии обаче съобщиха, че модели от няколко други марки са показали съмнително количеството на емисиите или са надхвърлили граничните стойности на замърсяване, посочени в законодателството на ЕС.

Дневник