Европейският парламент прие днес на първо четене промените в правилата за международните пътни превози. Гласувани бяха три законопроекта и бяха отхвърлени над 1000 предложения за допълнения към тях. Отхвърлени бяха предложенията за отлагане на гласуването и възраженията за процедурата на гласуване.

Според одобрените текстове, шофьорите трябва да почиват извън кабината на камиона, да се връщат на всеки четири седмици в България, а размерът на командировъчните да бъде според държавата, в която са изпратени.

Българските евродепутати заявиха, че ще се опитат да предотвратят гласуването на пакета на второ четене от сегашния състав на Европейския парламент, предаде БНР. Той стигна до пленарна зала, след като бе връщан няколко пъти в транспортната комисия, а българските превозвачи организираха протест срещу него два пъти - в началото на януари в Брюксел и миналата седмица в Страсбург.

В края на март имаше възможност пакетът да не бъде гласуван като отпадне от дневния ред на Европарламента. За това обаче не достигнаха два гласа. Трима български евродепутати отсъстваха от заседанието на транспортната комисия на Европарламента и така предложението влезе в дневния ред на заседанието. По-рано тази седмица комисията гласува в продължение на пет часа над 1300 поправки в предложението, а български евродепутати използваха процедурни хватки, за да си осигурят вот в нея.

След първоначално гласуване с ръка текст по текст на допълненията и отхвърлянето им, Европарламентът премина към гласуване ан блок и успя за няколко минути да отхвърли останалите изменения и да одобри законопроектите в първоначалния им вид, предаде БТА. С днешното гласуване става възможно началото на преговорите между Европейския парламент, Съвета на ЕС и Европейската комисия.

Ако тези преговори завършат успешно до следващата и последна сесия на Европарламента (15-18 април), предстои гласуване на второ четене преди изборите за евродепутати през май. Дори това да не се случи, новоизбраните евродепутати могат да продължат работата по законопроектите от там, докъдето те стигнаха днес. Еврокомисарят по транспорта Виолета Булц разпространи официално изявление, в което изразява очакване за напредък "в следващите месеци".

Румънското председателство на Съвета на ЕС разполага с две седмици за постигането на съгласие преди края на мандата на настоящия Европейски парламент.

Какви са промените

За да подпомогне разкриването на нарушения, Европарламентът иска да се заменят съществуващите лимити на броя каботажни операции (операции на транспортните дружества, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената им страна), с лимит във време (3 дни), както и да се въведе регистриране на преминаването на граници в тахографите на камионите, предаде пресслужбата на институцията.

Трябва също да има "срок на прекъсване" за камионите, който трябва да бъде прекаран в държавата на произход (60 часа), преди те да могат да извършват по-нататъшни каботажни превози, с цел предотвратяване на систематичен каботаж.

За справяне с проблема с т. нар. фирми "пощенски кутии", транспортните дружества ще трябва да провеждат значителна част от дейностите си в държавата членка на регистрация. Тъй като превозните дружества все повече използват леки търговски превозни средства за предоставяне на транспортни услуги, тези субекти ще трябва също да спазват нормите на ЕС за транспортни операции, отбелязват евродепутатите.

Евродепутатите също предлагат изменения за гарантиране на по-добри условия за почивки на превозвачите. Дружествата ще трябва да организират разписанията си така, че превозвачите да могат да се прибират у дома на редовни интервали (поне на всеки четири седмици). Задължителната почивка на края на седмицата трябва да се прекарва извън кабината, добавиха евродепутатите.

Според приетите днес текстове се предвижда въвеждането на електронни тахографи, както и обособяването на охраняеми паркинги за почивка на международните шофьори, където да има достъп до храна, вода, душове, интернет връзка. За почивките на водачите се предвижда фирмите, за които те работят, да им плащат средствата за път до дома.

Предлага се държавите от ЕС да насърчават обособяването на паркинги за международни товарни превозни средства на всеки 100 километра. Предлага се проверките да бъдат извършвани основно в служебните помещения на фирмите, а по-рядко на пътя. Предвижда се, ако при проверка на пътя водач не разполага с необходимия документ, този документ да бъде изпращан от фирмата до проверяващите по електронен път.

"Рестриктивни текстове"

Министърът на транспорта Росен Желязков коментира: "Въпреки изтъкнатите процедурни нарушения от представителите на групата на единомислещите държави и активното поведение на
българската страна, Европейският парламент гласува изцяло рестриктивни текстове. Това за пореден път доказва, че целта е преразпределяне на пазарни дялове, а не подобряване на социалните условия на труд на водачите".

"Както многократно сме изтъквали, наред с процедурните нарушения, част от гласуваните текстове противоречат на основни принципи на Европейския съюз", посочи Желязков. По думите му "Европейският парламент в настоящия си състав за първи път приема толкова противоречиви текстове, съпътствани със съществени процедурни нарушения".

Министърът подчерта, че България ще използва всички възможни правни инструменти, за да защити интересите на сектора и добави, че позицията на първо четене не е крайната позиция на Европейския парламент. "Предстои да бъдат взети решения за провеждане на т. нар. триалози и преговори със Съвета на Европейския съюз. Твърдо сме решени и няма да допуснем провеждането на триалози в този мандат на Европейския парламент... Продължаваме активно да работим по темата за обжалване на решенията на Европейския парламент, ако станат факт.", каза още той.

Дневник