Образованието като ключ към интеграцията на ромите и хората от уязвимите групи обсъждаха по време на дискусия представители на младежката активна група в Шумен, общинската администрация, образователни и здравни медиатори, преподаватели и студенти в начална и предучилищна педагогика на Шуменския университет “Еп. К. Преславски”, съобщиха от пресцентъра на Община Шумен.

Събитието се проведе в рамките на проекта на Община Шумен “Взаимодействието с общността – фактор за по-добро бъдеще и успешна интеграция” в педагогическия факултет на университета, който е партньор на общината.

Христина Баева, ръководител на проекта и главен експерт „Училищно и извънучилищно образование“, представи обобщена картина на обхванатите, подлежащи на задължително обучение деца и ученици, в т.ч. и от ромски произход, на територията на община Шумен. Тя посочи, че целта на проекта е да се създадат условия за привличане на максимален брой деца и ученици в образователните институции – детски градини и училища. “Работим с учители и университетски преподаватели. Стремим се да създадем условия за по-качествено образование и да подобрим техните резултати в учебната работа,” обясни Баева и открои също и усилията на медиаторите. „За нас те са изключително ценни, защото работят много активно със семействата и помагат на младите хора в мотивацията им да продължат своето образование. Христина Баева представи пред участниците в срещата възможностите за редовно обучение в училище – дневна, вечерна или самостоятелна форма на обучение през различните етапи на средното образование.

Доц. Виолета Кюркчийска от Шуменския университет представи специалностите във висшето училище и възможностите за реализация на студентите. Специално внимание тя обърна на педагогическото направление. „Педагогическият факултет на Шуменския университет е най-големият в страната, с най-голямо разнообразие на специалности,“ обясни Кюркчийска. Тя насърчи младите хора да търсят помощ от преподавателите в университета, ако е необходимо, и да кандидатстват. „Младите роми с педагогическо образование биха могли много по-лесно да мотивират децата да посещават детска градина и да продължат образованието си в училище. Освен това самите те са добрият пример за подражание“.

В дискусията за образованието като условие за успешната интеграция и реализация се включиха медиаторите и доброволците от младежката активна група Георги Самиров, Айлин Мехмедова, Ирина Илиева, Ангел Ангелов, председателят на читалище “Евролил 2005”, Шумен Филип Петров и др. Повечето от тях са завършили средно образование и сега продължават да учат различни специалности в университета.

“Нищо не се постига лесно и не се дава даром. За да успее, човек трябва да се бори”, казва Ирина Илиева. „Бях в чужбина. Заминах там с мисълта, че никога няма да се върна, но ето ме тук, решена да живея и да работя в България, в родното ми село Ивански. Може би е въпрос на лично усещане, но аз никога не съм допускала да бъда и да се чувствам дискриминирана. Така че на първо място, човек трябва има вътрешната увереност в себе си, в собствените си сили и възможности. С упоритост и последователност може да успее,” сподели по време на срещата  Ирина, която работи като здравен и образователен медиатор в Ивански.

Ангел Ангелов е студент в ШУ и ръководи ученици от Шесто основно училище „Еньо Марковски“ в Шумен в часовете за извънкласни занимания. Той сподели, че в момента работи и с младежи от ромски произход, които завършват средното си образование в няколко професионални гимназии в града. Помага им при подготовката за кандидатстване във висше учебно заведение. Ангел е един от доброволците, които работят по проекта на община Шумен и е един от най-активните участници в младежката активна група, партньор на общината.

ШУМ.БГ