Крайнодесните партии във Франция и Германия изпреварват традиционните политически групи във "Фейсбук", що се отнася до публикации за предстоящите европейски избори и харесвания, споделяния и коментари на потребители, показват данни, цитирани от "Политико".

Няколко седмици преди изборите за Европейски парламент от френския "Национален сбор" и "Алтернатива за Германия" идват приблизително два на всеки пет, свързани с кампанията постове на политически групи във "Фейсбук", показват данни за трите месеца до 31 март.

Публикациите на двете партии, които варират от съпротива срещу реформата на авторското право до критики срещу групата на либералите, АЛДЕ, в европарламента, са генерирали значително повече харесвания и споделяния от постовете на други политически групи според ISD, институт, занимаващ се с борбата с екстремистко съдържание, който е провел изследването.

"Фактът, че традиционните партии не обсъждат евроизборите, създаде огромна празнота, в която скочиха тези крайнодесни партии", коментира Клой Коливер, ръководител на отдела за дигитални проучвания на ISD в Лондон.

Предишни изследвания показаха как крайнодесни политици в Европа и на други места са изградили сложни механизми в социалните мрежи, за да разпространяват посланията си. При липсата на средствата, персонала и достъпа до институции на традиционните партии тези групи използват "Фейсбук" и "Туитър", за да разширят посланията си и да достигнат до евентуални избиратели, до които би било трудно да стигнат по по-традиционни начини.

"Това е тактика, която облагодетелства особено по-малки групи", коментира Бен Нимо, експерт по дезинформация в Атлантическия съвет, който не е свързан с проучването. "Големите групи имат по-слаб стимул да използват социални медии, защото разполагат със съществуваща мрежа от активисти на терен", допълни той.

Доминиращата позиция на популистки партии във "Фейсбук" повдига въпроси за тяхната способност да определят какви теми ще оформят предстоящата кампания, в която националистите се очаква да постигнат значителни успехи. Крайните групи вече разширяват онлайн посланията си около теми като съпротивата срещу мигрантите и правата на хомосексуалните, а някои анализатори предупреждават за възможна координация между тях.

Във Франция, където Марин Льо Пен спечели 34% от гласовете на президентските избори през 2017 г., нейният "Национален сбор" е написал 154 от общо 370 поста на френски политически партии във "Фейсбук" през първите три месеца на 2019 г., отнасящи се до европейските избори или Европейския парламент. "Република, напред" на президента Еманюел Макрон е публикувала едва осем послания за същия период.

От всички тези публикации постовете на "Национален сбор" са получили почти половината харесвания и споделяния. Заедно с критики срещу Макрон активността на партията включва и видеа на високопоставени партийни служители, даващи интервюта или посещаващи местни събития.

В Германия, където има слаба дискусия за предстоящите евроизбори, активността на "Алтернатива за Германия" представлява повече от 40% от всички общо 33 поста във "Фейсбук", отнасящи се за вота през май. Християндемократите на Ангела Меркел са написали едва три публични послания във "Фейсбук" през първите три месеца на 2019 г. Публикациите на "Алтернатива за Германия" се отнасят основно до съпротивата срещу реформата на авторското право в ЕС.

Дневник