Гръцкият президент Прокопис Павлополус призова в понеделник Великобритания да освободи колекцията от мраморни фигури от Партенона от "мрачния затвор" на своя национален музей, с което отново изведе на предна линия реториката на кампанията, с която вече близо 200 години страната се опитва да си върне скулптурите, писа "Ройтерс".

Павлополус говори в Атина пред покрития със стъкло музей на Акропола, който поддръжниците на кампанията се надяват някой ден да приюти отново класическите реликви и фигури, взети от английски дипломат в началото на XIX век.

"Нека Британският музей дойде тук и направи сравнение между този музей (на Акропола) на светлината и мрачния, ако мога така да се изразя, затвор на Британския музей, където мраморите от Партенона са държани като трофеи", заяви президентът.

Все още няма официален отговор от страна на Британския музей, допълва агенцията.

Британският лорд Елгин премахва 2500-годишните скулптури от храма на Акропола по време на периода, в който Гърция е под турско владичество.

Фигурите са поставени в галерия във вътрешността на Британския музей в Лондон в помещение с естествена светлина, идваща от голям стъклен таван.

Гърция многократно е настоявала за връщането на скулптурите след обявяването на независимостта й през 1832 г. и засили кампанията си в тази посока през 2009 г., когато отвори своя нов музей в подножието на Акропола.

В сградата се помещават скулптурите, оставени от Елгин, заедно с гипсови отливки на липсващите фигури, които посетителите могат да разгледат зад стъклените стени, осветени от слънцето.

"Музеят може да съхранява мраморите", заяви Павлополус и допълни: "Водим свещена битка за уникален паметник."

Британският музей отказва да върне скулптурите, твърдейки, че те са били придобити от Елгин чрез напълно законен договор с Османската империя.

Музеят, както и други британски институции са отказвали и на други подобни кампании за репатрации, цитирайки законодателство, което им пречи да разбиват колекции и настоявайки, че те могат да ги съхранят и представят на международната публика.

Дневник