Авторът на сериала "Наркомрежа" (The Wire) Дейвид Саймън заедно със седем други сценаристи, както и Гилдията на американските сценаристи заведоха дело за това, че при заплащането им финансовият интерес на агенциите за таланти надделява над този на техните клиенти, писа "Ройтерс".

Ищците се опитват да докажат, че "пакетните такси" на агенциите, при които агентът получава заплащането си директно от наемателя на сценариста, вместо да получи 10% комисиионна от самия сценарист, са незаконни както в Калифорния, така и спрямо федералните закони.

През последните десетилетия пакетните такси станаха стандартна форма за компенсация за четири от големите агенции за таланти, които се разраснаха, увеличиха силата и обхвата си след вълна от консолидация.

Жалбата, заведена във Върховния съд на Лос Анджелис, защитава твърдението, че пакетните такси са основно обвързани с приходите и печалбите от дадено шоу, заради което агенциите са стимулирани да намалят сумата, която компаниите плащат на сценаристите и другите творчески ангажирани хора в екипа на съответното предаване, сериал или филм.

По този начин пакетните такси нарушават закона на Калифорния за доверените лица, защото те противопоставят интереса на агенцията срещу този на неговия клиент сценарист, се казва в жалбата. Таксите нарушават и държавния закон за нелоялна конкуренция, тъй като позволяват незаконен "откат" от страна на продуцентските компании спрямо агенциите.

Четирите агенции в жалбата са William Morris Endeavor, Creative Artists Agency, United Talent Agency и ICM Partners. Те получават 80% от пакетните такси, плащани от холивудските студия и мрежи, според данни на Гилдията на американските сценаристи.

Асоциацията на агенциите за таланти, сред чиито членове са и четирите обвиняеми агенции в делото, заявиха, че гилдията на сценаристите е тръгнала по "предварително решен път към хаоса, в който никога не са включвали планове за преговори".

"Знаейки, че решаването на този спор може да отнеме месеци и дори години, лидерите на Гилдията на американските сценаристи ненужно вкарват членовете си и индустрията ни в дългосрочна несигурност", пише изпълнителният директор на асоциацията Карън Стюарт в свое становище.

Отношенията между гилдията и асоциацията се управляват от 43-годишно споразумение, което регулира начина, по който агентите представляват сценаристите. След преговори за ново, обновено споразумение гилдията помоли агентите да подпишат нов правилник, който да премахне пакетните такси.

Мнозинството от агенти отказаха и в петък гилдията каза на членовете си да уволнят агентите, които не са подписали новия правилник.

През 2007 г. Гилдията на американските сценаристи обяви голяма стачка след провала на преговорите с продуцентите за подновяване на колективния им договор. Стачката нанесе голям удар върху калифорнийската икономика и бе един от основните фактори, които доведоха до нейната рецесия през 2008 г.

Преди това последната голяма стачка в сектора бе през 1988 г. и продължи 122 седмици. Заради нея се стигна до отлагане на телевизионния сезона, а щетите за индустрията възлизаха на половин милиард долара. Само в окръг Лос Анжелис телевизионната и киноиндустрията генерира 30 млрд. долара от дейността си.

Дневник