Прокуратурата повдигна обвинения на 7 души – длъжностни лица, сред които членове на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфрастуктура" (АПИ) и бившият директор Светослав Глосов, за тежката катастрофа край Своге на 25 август 2018 г. Глосов подаде оставка през януари.

До сега обвинение имаше само шофьорът на автобуса.

7 души ще отговарят за престъпление по служба, вследствие на което независимо от шофьора на автобуса, са причинили смъртта на 20 пътници и средни телесни повреди на други 8, съобщиха от прокуратурата.

Обвиненията на Светослав Глосов и Дончо Атанасов

Софийската градска прокуратура е събрала доказателства и е повдигнала обвинение на Дончо Атанасов и Светослав Глосов като членове на Управителния съвет на АПИ. Според обвинението, те не са изпълнили служебните си задължения, за да облагодетелстват ДДЗД "Трейс Своге". Вчера те са привлечени като обвиняеми.

Облагата според държавното обвинение се състои в това, че ДДЗД "Трейс Своге" не е извършило за своя сметка ремонт за отстраняване на констатирани дефекти. От това са настъпили значителни вредни последици за шорфорите, които пътували по участък 3 от път ІІ-16 "Своге – Нови Искър".

От прокуратурата посочват и че водачите са били поставени в опасност от пътен инцидент, изразяваща се в по-дълъг спирачен път и загуба на стабилност при маневра вследствие на намаленото съпротивление на хлъзгане на посочения участък.

Дончо Атанасов и Светослав Глосов са с мерки за неотклонение парична гаранция в размер на 10 000 лева.

Сред обвинените са изпълнителния директор на "Трейс София" ЕАД, началникът на Асфалтова база "Костинброд", технически ръководител, член на екипа за строителен надзор и директор на дирекция "Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции" в АПИ.

Обвиненията на шофьора на автобуса Григор Григоров

Незабавно след кататрофата главният прокурор Сотир Цацаров обяви, че прокуратурата ще разследва тежката автобусна катастрофа край Своге в три направления - действията на водача на автобуса, задълженията на транспортната фирма превозвач и състоянието на пътя.

Разследването бе възложено на екип от следователи от Националната следствена служба.
На 26 август 2018 г. Окръжната прокуратура в София обвини шофьора на автобуса Григор Григоров, че е нарушил Закона за движение по пътищата.

"При избиране на скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава 40 км/ч, сигнализиран с пътен знак В 26", се казва в нарушения закон. По този начин по непредпазливост е причинил телесни повреди и смъртта на повече от едно лице. Случаят е квалифициран като особено тежък. Наложена му е забрана за напускане на страната и е отнета шофьорската книжка на Григоров.

Експертизите на настилката

На 31 август 2018 г. следователи взеха 9 проби от настилката за изследване. Те са били предоставени на експерти, които да изготвят заключение за показателите на асфалтовата смес и отговарят ли те на утвърдената рецепта за асфалтова смес за износващ пласт на покритието на пътя и на нормативно установените стандарти.

По време на разследването са били събрани доказателства за извършени престъпления по служба от длъжностни лица от АПИ. На 16 ноември 2018 г. материалите по това разследване са били отделени и изпратени на компетентната прокуратура – Софийска градска. Така образуваното ново производство е било възложено за разследване от главния прокурор на следователи от Националната следствена служба.

По досъдебните производства, ръководени от Окръжната прокуратура в София (за престъпление по транспорта) и от Софийската градска прокуратура (за престъпление по служба), е събран голям обем от доказателства,

По двете дела са извършени общо 10 огледа на местопроизшествието, разпитани са 155 свидетели, назначени са общо 46 експертизи. Изготвени са мащабна скица на местопроизшествието, много динамични скици с местата на ударите и крайните положения на установяване на участниците в катастрофата край Своге.

Как е станала катастрофата

Установен е механизмът, по който е настъпила катастрофата, причините и условията за инцидента, състоянието на пътя и на мантинелата и несъответствието им с установените стандарти. Събрани са доказателства за действията и бездействията на различни длъжностни лица.

От събраните по делото доказателства е изяснено, че при движението си в зоната на десен завой по двупосочно платно за движение, състоящо се от две пътни ленти, при мокра асфалтова настилка автобусът МАН е навлязъл в лентата за насрещно движещи се автомобили и се е удaрил с товарни автомобили "Нисан Примера" (първи удар) и "Ситроен Берлинго" (втори удар).

След втория удар автобусът излязъл от платното за движение от дясната му страна, ударил се в мантинелата, преминал през нея и навлязъл в страничния скат. При спускането си по него автобусът се преобърнал и паднал на дясната си страна.

Скоростта на автобуса към момента на навлизане в завоя е около 53,5 км/час, а с тази скорост водачът на автобуса не е имал техническа възможност при наличното състояние на мократа асфалтова настилка да премине през пътния участък на завоя без да навлезе в насрещната пътна лента. Такава техническа възможност водачът на автобуса е имал, ако е спазил максимално допустимата скорост от 40 км/час.

Заради това прокуратурата продължава да поддържа обвинението си срещу шофьора Григоров за това, че е нарушил правилата за движение по пътищата, в резултат на което е причинил по непредпазливост смъртта на 20 лица и телесни повреди на 8 пострадали. Това е и основната причина за катастрофата.

Анализ на пробите установява некачествен асфалт

От събраните доказателства е установена и техническа причина за инцидента и това е значително намален коефициент на сцепление между гумите и асфалта, дължащ се на лошото му качество. В резултат на нормативно несъответстващата структура на пътната настилка, коефициентът на сцепление е бил силно занижен, което не е без значение за катастрофата.

Грапавостта на пътното покритие по показател дълбочина е оценена като незадоволителна. Съпротивлението на хлъзгане на пътната настилка е по-малко от минимално допустимото.
В строителната документация за изпълнение на строително-монтажни работи на ЛОТ 17 от проект "Транзитни пътища V" са заложени изисквания относно вида и качеството на вложения материал. Изискването е било в асфалтовата смес да има едър трошен камък с коефициент на полируемост не по-малко от 50.

От заключението на експертизата се установява, че в асфалтовата смес е вложен не трошен камък, а трошен варовик, а коефициентът на ускорено полиране е 28. Липсата на едър скален материал води до това да не се създаде добър скелет на асфалтовия пласт и податливост за образуване на коловози и недобро сцепление между гумите на автомобила и пътната настилка. Това състояние на участъка от пътя в района на местопроизшествието се явява в причинно-следствена връзка с настъпилия тежък резултат, посочват от държавното обвинение.

Установено е, че пътят в района на произшествието е бил с интензивен трафик и е трябвало да бъде обезопасен със стоманени предпазни огради с висока способност на задържане. Установено е също, че в проектната документация дори не е било предвидено поставяне на мантинела.
От събраните доказателства се установява, че монтираната в участъка на произшествието мантинела не би могла да задържи автобус върху пътната настилка.

Обвинените длъжностни лица

Съобразявайки събраните доказателства за действията, които са били извършени от 5 различни длъжностни лица, ангажирани с ремонта на този участък от пътя, както и създадените от тях документи, удостоверяващи точното и качествено изпълнение на дейностите по ремонта и вида и качеството на вложените материали, Окръжната прокуратура в София повдигна обвинения и на служителите по транспорта.

- Б. Иванов - ръководител екип и изпълнителен директор на "Трейс София" ЕАД - изпълнител по проект "България- Транзитни пътища V - ЛОТ 17", път II – 16, "Своге- Нови Искър" Участък 3 от км 50+790.53 до км 81 + 778.84

- С. Трифонов - началник Асфалтова база "Костинброд", на когото по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата съгласно Трудов договор № 337/13.05.2013 г., сключен с "Трейс – София" ЕАД,

- И. Иванов - технически ръководител, на който по надлежния ред е възложена дейност по ремонта на пътищата съгласно трудов договор № 337/13.05.2013 г. сключен с "Трейс – София" ЕАД

- М. Т. - строителен инженер, член на екипа за строителен надзор на ПЪТКОНСУЛТ 2000 ЕООД, на когото по надлежния ред е възложена дейност по строителен надзор при ремонт на пътя съгласно Трудов договор № 8/03.04.2012 г.

- С. Попниколова - директор на дирекция "Управление на проекти, финансирани с кредитни инвестиции" в Агенция "Пътна инфраструктура".

Предявяват се постановленията за привличане на 4 длъжностни лица – Б. Иванов, С. Трифонов, И. Иванов и М. Томова. На 22 април 2019 г. предстои привличането на още едно длъжностно лице от Агенция "Пътна инфраструктура" - М.Т.

Б. Иванов е с мярка за неотклонение парична гаранция в размер на 15 000 лева, а на останалите обвиняеми гаранцията е в размер на по 2000 лева.

Разследванията по двете дела продължават.

Дневник