Съживяване на търговските пътища между Азия и Европа, създаване на нови в Близкия изток, Африка и Южна Америка - обявената през 2013 г. инициатива на Китай дълго бе определяна като "проекта на века".

Тридневен форум в Пекин с десетки лидери от цял свят трябва да насочи вниманието към бъдещите възможности и да го отклони от критиките, натрупали се към проекта "Един пояс, един път" заради "дълговия капан", в който въвлича участващите страни и основния бенефициент от него - Китай.

В действителност проектът не е в най-добрите си години. Пекин настоява, че той по никакъв начин не е геополитически инструмент, а средство за сътрудничество. Очаква се в потвърждение на това да бъдат подписани меморандуми множество представители на чужди правителства.

На срещата ще има и високопоставени делегации от три европейски държави - Швейцария, Италия и Австрия. От последните две ще участват премиерите, Джузепе Конте и Себастиан Курц. Великобритания изпраща министър - финансовият Филип Хамънд, Германия пък ще е представена от икономическия Петер Алтмайер. Там ще е и руският президент Владимир Путин. Лидерите, включващи се в срещата, са общо 37. Турция и Индия обаче няма да изпратят никаква делегация, а тази на Съединените щати се очаква да е на ниско ниво.

Средство за престиж

Според изследователя Томас Едер от института "Меркатор" за китайски изследвания, цитиран от в. "Гардиън", проектът е средство за увеличаване на престижа на китайските власти и "всяко правителство, което подпише меморандум, всеки правителствен ръководител, участващ в голяма среща на "Един пояс, един път" в Пекин", помага за тази цел.

Първите събития от тридневния форум бяха вчера, а днес е речта на президента Си Цзинпин, в която той се очаква да опита да успокои критиците. Междувременно Пекин прави опити да създаде ясни правила кои проекти могат да бъдат част от инициативата, за да не се превръщат неуспелите във финансово и икономическо бреме за участващите държави.

До момента общо 170 споразумения със 125 държави са подписани за осъществяване на проекта и с тях се обявяват китайски инвестиции за над 90 млрд. долара. Освен по-голямата важност на проекта за Китай поставящите го под въпрос забелязват, че голяма част от енергийната инфраструктура, също изградена като част от него, включва въглищни централи.


Ден преди речта на Си представители на германския бизнес предупредиха, че Новият път на коприната не би трябвало да е "еднопосочен", а са нужни международно сътрудничество и обща европейска позиция за инициативата. Тя също така "трябва да е прозрачна и отворена за всички", предаде агенция ДПА. Това е позиция, изразявана и преди от френския президент Еманюел Макрон и други европейски представители.

Същевременно германският бизнес е готов да съдейства и допринесе за инициативата, ако тя ще осъществява съгласно "международни стандарти", продължава съобщението.

Дневник