С растяща мрежа от специални пътища и услуга за споделяне на велосипеди, позната като Bubi bikes, Будапеща опитва да се превърне в по-пригоден за колоездачите град, разказва "Евронюз".

Велосипедите на Bibi bikes, които са се превърнали в обичайна гледка в унгарската столица, могат да се използват безплатно през първите 30 минути.

"MOL Bubi е важна част от мрежата на обществения транспорт в Будапеща. В момента има 128 станции за колела и над 1500 велосипеда, които могат да се ползват", коментира Балаж Бот, който ръководи маркетинга на компанията за обществен транспорт на Будапеща ВКК.

Местните клиенти плащат 60 евро за годишен абонамент, докато тези, които посещават града, могат да се регистрират за по-кратки периоди, ако искат.

Мрежата Bubi bikes е подкрепена от ЕС. Началото на проекта е поставено през 2014 г. Той струва 3.3 милиона евро, от които 2.8 милиона евро са финансирани чрез кохезионната политика на ЕС. От създаването на услугата клиентите са извършили над 2.5 милиона пътувания. Станциите не са свързани с централното електрозахранване, а разчитат на слънчева енергия и батерии през цялата година.

Градските власти гледат на Bubi bikes като на допълнение към други опции за транспорт, като трамвай и метро, а данни показват, че местните използват колелата за кратки пътувания.

"Карат велосипедите на кратки разстояния и се опитваме да се развиваме според това, станциите да са разположени по-нагъсто. Средно половин километър, 500 метра, разстоянието между две станции, това изглежда оптималният вариант според сегашните данни, с които разполагаме", коментира Бот.

Според Евелин Пистер, клиент на услугата, шофьорите вече обръщат повече внимание на колоездачите и има повече велоалеи. В града има 300 км велосипедни пътища.

Бот допълва: "Не можете да очаквате Будапеща да стане веднага град, пълен с велосипеди, като Амстердам. Но ако погледнете ситуацията преди четири години, можете да видите развитието, и ако то продължи, Будапеща ще стане по-пригоден за колела град".

Дневник