Омбудсманът Мая Манолова и адвокати ще се срещнат в сряда с министъра на правосъдието Данаил Кирилов, за да обсъдят проблемите с Търговския регистър и мерките, които са необходими, за да бъдат решени те. Това стана ясно след като в петък 64 адвокати сезираха омбудсмана с отворено писмо, в което сигнализират за системно постановяване на неправомерни откази от страна на регистъра, а днес бе проведена и среща с Манолова.

"Г-жо Омбудсман, от много време длъжностните лица по регистрация в Търговски регистър използват практики на ръба на закона, от които у гилдията ни и у клиентите ни остава усещането, че в Търговски регистър се работи основно за събиране на такси и количество изработени преписки, защото на това е основано допълнителното материално стимулиране на длъжностните лица по регистрацията", написаха адвокатите до Манолова в петък, а днес потвърдиха, че проблеми има.

Манолова и екипът й ще изготвят и предложения за законодателни промени, които да решат, макар и на първо време, проблемите с имотния и търговския регистър и Агенцията по вписванията.

Омбудсманът ще предложи в законодателството да залегнат ясни правила за обезщетяване на вреди от неправомерни откази или поне Агенцията по вписванията да носи отговорност за разноските при съдебно решение в полза на лица, получили незаконен отказ.

Освен това ще се предложи Агенцията по вписванията да бъде задължена да въведе мерки за уеднаквяване на практиката по регистрация. "В момента разнобоят се заплаща от гражданите и техните адвокати", каза Манолова.
Сред темите, които ще се обсъждат на срещата при министър Кирилов ще бъде и електронното правосъдие.

"Изцяло споделям тревогата им за липсата на предвидимост в работата на длъжностни лица от Търговския регистър, липсата на ясни и недвусмислени правила, които да водят до непротиворечиви действия и практики от страна на държавните служители от агенцията, което създава подозрения и опасения от гражданите и адвокатите, че е налице злоупотреба с право, а именно постановяване на многобройни откази по искане за вписвания, регистрация с една цел – събиране на допълнителни такси", обясни Манолова пред журналисти след срещата с адвокатите.

По думите й, като се добави и противоречивата практика по отношение на обжалването на отказите по тези производства, гражданите са в неведение в кои случаи ще получат регистрация на заявени обстоятелства и в кои случаи ще трябва няколко пъти да внася такса или в продължение на години да води дела срещу отказите.

Манолова посочи, че гражданите търпят вреди, за които няма как да бъдат компенсирани и не се възстановяват разноските по съдебни дела. Няма обяснения за сривовете в Търговския регистър, софтуерът не е обновен, има забавяне при обявяване на годишните финансови отчети, има проблеми и с достъпа до имотния регистър, посочват адвокатите.

В момента няма електронна система, която да осигурява достъп на гражданите и адвокатите до съдебните актове, което е в противоречие с изискванията на закона, коментира Манолова.

По време на срещата с адвокатите от ръководството на Агенцията по вписванията изпратиха отворено писмо, в което посочват какви мерки са предприели от февруари до май месец тази година за подобряване на ситуацията и отстраняване на дефектите в системата.

"Като следствие от предприетите мерки, статистиката показва спад в постановените откази от длъжностните лица по регистрация. За периода февруари-май 2019 г. те са 11873, като за сравнение за същия период през 2018 г. са постановени 12758 или 10% постановени откази от общия брой разгледани заявления", посочват от Агенцията по вписванията.

"Важно е да се отбележи, че в посочените 10% едва около 5% се обжалват като съдът отменя около половината от обжалваните. Следва да се вземе предвид и противоречивата съдебна практика по идентични казуси. В този смисъл и за длъжностните лица по регистрация няма установен единен критерий за произнасяне по идентични заявления в лицето на съдебната практика", добавят още от агенцията.

Според Манолова обаче мерките не са достатъчно пълни и ефективни, а писмото оставя неясно. При министъра Кирилов ще участват Манолова, представители на Висшия съдебен съвет и на Агенцията по вписванията и ще бъдат обсъдени въпросите на електронното правосъдие.

Адвокат Александър Пелев от своя страна обясни, че днес също е имало проблеми със системата. Клиентите предпочитат да платят поредната такса за вписване, вместо да водят дела. "Всички откази на Търговския регистър, когато бъдат обжалвани, биват отменяни", категоричен е Пелев и добави: "Интересите на клиентите ни изискват бързина и затова, вместо да се борим, внасяме още една такса".

Негови колеги обясниха, че софтуерът е стар, поддържа се ниско ниво на обслужване, което създава впечатлението за умишлено и целенасочено – за да бъдат събирани още такси. Пред Манолова юристи дадоха пример, че годишни финансови отчети, които са внесени още преди 3 години, все още не са вписани.

Дневник