Британска компания прави последните приготовления за провеждане на първото плаване през Атлантическия океан на безпилотен кораб. В Sea-Kit International предполагат, че плаването от Канада до Южна Англия ще отнеме 35 дни.

Плавателният съд е доста компактен - едва 12 метра дължина, и по пътя ще извърши и някои дълбоководни проучвания. Управлението му ще става дистанционно от контролна зала във Великобритания.

USV Maxlimer е проект на компанията, която разработва плавателни съдове за институти, занимаващи се с изследвания или проектиране на морски съдове. Корабът е изработен за конкурса Shell Ocean Discovery XPRIZE за автономно проучване на морското дъно.

Корпусът му частично наподобява катамаран, без реално да е окончателно разделен на две тела. От борда му се спуска подводен дрон, но може да бъде адаптиран за различни задачи и с различен товар. "Това е нещо като морски пикап, стабилен е, приспособим е и има огромен обсег на действие", обяснява за "Ройтерс" Бен Симпсън, изпълнителен директор на компанията.

Докато е в пристанище, Maxlimer се управлява дистанционно с конзола. Когато излезе в открито море, започва да предава данни до контролната зала чрез сателитна връзка.

"Технологиите позволяват днес да имаме нещо, което изключително много прилича на мостика на кораб. Дори съм готов да твърдя, че е по-добро", казва Джеймс Феншоу, директор в SEA-KIT. "Управляващият в контролната зала може да вижда почти в реално време целия 360-градусов хоризонт. На много кораби това в действителност е трудно или невъзможно, тъй като няма видимост назад директно от мостика."

От компанията обясняват също, че с изобретенията си могат да избегнат излагането на хора на риск по време на плаванията. На борда няма нужда и от всичко, свързано с екипажа, от което има значителни ползи за разходите и за околната среда.

"Не ви трябва в конструкцията да се добавя мостик, нямате нужда от спални помещения, камбуз, питейна вода, климатична инсталация... И изведнъж размерите на кораба се свиват значително", обяснява Симпсън.

Компанията е изчислила, че комбинацията от намалените размери и хибридното дизелово-електрическо задвижване намаляват разходите за гориво с около 95%.

Дневник