След като седмици наред инспектираше инфраструктурни обекти на волана на служебния джип, днес премиерът Бойко Борисов се озова в кабината на локомотив, движещ се със 160 км/ч. Министър-председателят инспектира трасе за скоростно движение, изградено по европейските стандарти за проектиране на скоростни линии за пътнически превози.

Пътуването, което започна от Пазарджик в посока към Пловдив, беше излъчено в профила на премиера във "Фейсбук".

"Абе трябва да ти кажа, че тука щях да намаля да мина по-лекичко", посъветва премиерът машиниста след като влакът мина с максимална скорост през разклонение. Машинистът отговори, че "в щатите така се прави". "Те и в щатите - на единия ден им падна кран, на другия хеликоптер", отвърна Борисов.

Делегацията, в която бяха вицепремиерът Томислав Дончев, финансовият министър Владислав Горанов, транспортният министър Росен Желязков и шефове от БДЖ слезе на гара Тодор Каблешков, за да разгледа новия интермодателен терминал.

По-късно пътуването продължи в посока Бургас. По пътя премиерът препоръча да се разработи стратегия, с която населението да бъде убедено да пътува с влак вместо с кола, защото това е добре за опазването на околната среда и по-конкретно - на чистотата на въздуха. Борисов припомни, че на националния празник Трети март по магистрала "Тракия" са преминали 53 хил. леки коли, а на 26 май - 57 хил.

Едновременно с това премиерът посочи, че не може в цената на билета една пета да се плаща от клиента, а четири пети - от всички данъкоплатци "понеже сме научени държавата да ти е длъжна". Той направи уговорката, че за хората с ниски доходи могат да се предвидят социални програми.

Борисов направи оглед и на сградата на гарата в Пазарджик, съобщи правителствената пресслужба. Тя е финансирана по Оперативна програма "Транспорт" на стойност 3.63 млн. лв., от които 3.085 млн. лв. са от ЕС. Гара Пазарджик е завършена за 9 месеца в периода януари-септември 2014 г. Преди началото на проекта през гарата са минавали 231 000 пътници годишно. След модернизацията на гарата и на жп отсечката Септември-Пловдив броят на пътниците е нараснал на 260 000 души.

Преди това премиерът инспектира полагането на релси в отсечката София-Елин Пелин. С изграждането на този и другите участъци времето за пътуване между София и Пловдив ще се съкрати на 1 час и 10 минути. Също така ще се създаде възможност придвижването на хората от крайградските зони към София и обратно да се поеме от жп транспорт в тясна връзка с градския транспорт, основно метрото. Това ще даде удобна алтернатива на над 3000 човека от Елин Пелин, Казичене, Искър и др., които ежедневно пътуват с автомобилите си към София, уточнява правителствената пресслужба.

При изпълнението на проекта ще бъдат реконструирани шест моста, ще се премахнат прелези и на тяхно място ще се построят 17 нови надлези и подлези. В шест гари ще се модернизират пероните за възрастни и хора с увреждания. Проектът се финансира по Механизма за Свързана Европа и е на обща стойност 133 млн. лв., от които 113 млн. лв. безвъзмездна помощ от ЕС и 20 млн. лв. национално съфинансиране.

В строителството на трасето са ангажирани 6-7000 души. След завършването на отсечката влаковете по нея ще се движат със 160-200 км/ч. 

Дневник