Обучението на турски бойни пилоти за американските F-35 е прекратено веднага, след като САЩ дадоха на Анкара срок до 31 юли да се откаже от въвеждането на въоръжение на руски зенитни ракети С-400, ако не иска да бъде изхвърлена от програмата за най-модерния боен самолет в света.

Във вторник президентският съветник Юрий Ушаков заяви пред журналисти, че Москва планира да предаде през юли системите на турската армия. Екипите за работа с тях вече са обучени в Русия и не е изключено руснаци да отидат в Турция за финалния етап от разгръщането на С-400. Още в началото на април турски официални лица говореха, че доставките по договор за 2.5 млрд. долара са изтеглени от 2020 г. към юли 2019 г. Преди седмица Сергей Чемезов, генерален директор на компанията "Ростех", занимаваща се с експорта на въоръжение, потвърди, че доставките ще станат след около 2 месеца Авансовите плащания са направени, кредитът е оформен и изразходван, техниката е произведена и завършихме обучението на турските военни, допълни той.

Преди дни президентът Реджеп Тайип Ердоган каза, че е изключено да отстъпи и да се откаже от сделката с руснаците. Исмаил Демир, ръководител на турската Дирекция на отбранителната индустрия, заяви в понеделник, че Вашингтон не предприел нищо по предложението за създаване на съвместна работна група за изясняване на притесненията на американците.

Миналата седмица на министъра на отбраната Патрик Шанахан написа на турския си колега Хулуси Акар предупреждение, че дава на Анкара срок до 31 юли да избере едно от двете оръжия. В текста от 6 юни, цитиран за пръв път от "Ройтерс" в четвъртък, се казва, че турските пилоти може да останат през това време в базата "Люк" в щата Аризона, но няма да бъдат приемани нови и се замразяват тренировките на намиращите се в САЩ. Това засяга 20 пилоти и инженери, които трябва да се обучат през юни и още 14 между юли и ноември. В момента в обучителните курсове има 42-а турски военни, от които пилотите са четирима.

Ако на 31 юли няма компромис, те не сямо няма да бъдат допускани в базите "Люк" и "Елгин", но и ще трябва да напуснат страната и да се върнат в родината си без да са завършили обучението. В Турция ще бъдат изпратени и двамата пилоти-инструктори, които вече са приключили курса.

Ердоган получава по-малко от два месеца да размисли. След това започва постепенно отстраняване на турските партньори от проекта, за който те изработват част от компонентите.

Писмото на Шанахан не е изолиран случай. Сенатът във Вашингтон включи в закона за новия бюджет за отбрана текст, подкрепен и от двете водещи партии на САЩ, с призив да се прекратят отношенията с Турция по проекта F-35, ако тя се въоръжи с С-400. Казано накратко, категоричното послание към Анкара е, че четирите ѝ самолета на американска територия няма да ѝ бъдат предадени. Ако Ердоган отстъпи, това няма да е достатъчно - Сенатът иска администрацията му да обещае, че няма да направи подобен опит в бъдеще. Белият дом още не е разпространил окончателния текст на закона, но едва ли ще смекчи особено тона.

Ако Анкара не отстъпи, може да бъдат задействани американски санкции съгласно закона CAATSA `Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act), наказващ американски партньори, закупуващи руско военно оборудване.

Според САЩ дори близостта между С-400 и F-35 е неприемлива, тъй като при интегрирането им в името на максимална ефективност радарите на руската зенитна система те ще бъдат обучени да разпознават стелт самолетите, а тяхната повишена "невидимост" е едно от най-ценните за производителя им качества. Поради тази причина турските самолети още не са получили позволение да напуснат САЩ и обучението с тях се водеше в Аризона.

Според специализирани американски издания за отбрана възможно е вече предадените машини да си остават в САЩ, като бъдат изкупени от Пентагона за американските военновъздушни сили. За да няма сътресения в производството, отстраняването на турските фирми от проекта ще трябва да стане постепенно - вероятно до края на пролетта на 2020 г.

"Министерството е информирано, че турските пилоти в "Люк" не летят. Ако не настъпи промяна в турската политика, ще работим в тясно сътрудничеството с турските ни съюзници за намаляване участието им в F-35", каза подп. Майк Андрюс, говорител на Пентагона. Представител на администрацията на САЩ заяви пред "Ройтерс", че още миналата седмица началникът на "Люк" е спрял и обучението на турските екипи за поддръжка, но част от него се довършва в базата "Еглин" в щата Флорида.

Ако Турция бъде отстранена от цялата програма, това ще е най-сериозният от десетилетия трус в отношенията със САЩ. Страната има договор за закупуване на 100 броя F-35, като само Великобритания и Япония са договорили повече самолети. През 2002 г. Турция влезе в програмата и е едва осмата страна участник.

Тя инвестирала значителни средства в програмата, като турски компании като Turkish Aerospace Industries, Roketsan и Tusas Engine Industries, произвеждат 937 компонента на стойност около 3 млн. долара във всеки самолет, който "Локхийд Мартин" се опитват да свалят до цена от не повече от 80 млн. долара за базовия модел.

В писмото на Шанахан директно се заявява, че "продължаваме да поддържаме нашите ценни отношения, но няма да получите F-35, ако разположите С-400". "Освен че застрашава сигурността на платформи като F-35, покупката на С-400 ще накърни способността на вашата страна да засили или поддържа сътрудничеството си със САЩ и в рамките на НАТО, ще доведе до стратегическа и икономическа свръхзависимост на Турция от Русия и ще подкопае изключително способната турска отбранителна промишленост и амбициозните цели за икономическо развитие."

"Не желаем този самолет да е продължително време в непосредствена близост със С-400 заради способността на това оборудване да разчете профила на самолета", обясни и Елън Лорд, зам.-министър на отбраната по въпросите на оръжейните сделки.

Досега Турция е получила 4 самолета и по договорената схема би трябвало всяка година да допълва бойната си авиация с по 8 нови. Според "Локхийд Мартин", ако сделката бъде блокирана от САЩ, тези машини би могло да отидат за нови клиенти като Полша или Сингапур или за разширени поръчки от Япония и други страни, вече притежаващи F-35. "В дейтвителност, много държави ни казват, че са готови да приемат техните бройки", каза по-рано този месец изпълнителният директор Мерлин Хюсън.

За американската компания F-35 е много важен, защото той формира около 30% от продажбите ѝ. "Локхийд Мартин" планира тази годин да произведе 131 самолета и да увеличи до 2023 г. темпото до 160 самолета годишно, припомня "Уолстрийт джърнъл".

Турски партньори в проекта може да бъдат заместени, казват от Пентагона, но изданието допълва, че това е процедура, изискваща време за сертифициране, а значи има риск от прекъснате на доставки и оскъпяване на бъдещите самолети. Turkish Aerospace Industries, например, произвежда големи компоненти съвместно с Northrop Grumman. Турски фирми са избрани за поддръжка и ремонти на своите и на съюзнически F-35, особено за двигателите на Pratt & Whitney.

Понеже близо половината (400 от 937) компонента, идващи от турски фирми, са изцяло произведени в Турция, ще трябва да се премине през период на плавната им замяне в процес, който ще продължи някъдедо пролетта на следващата година, казва Лорд. "Ако договорим графици с турците, няа да имаме прекъсване на снабдяването и забавянията ще са само няколко."

Контраадмирал Мат Уинтър - ръководителят на програмата на F-35 - каза през април, че става дума за забавяне производството на 50-75 самолета в двугодишен период, съобщи изданието Breaking Defense. Лорд казва, че тези данни са валидни, ако Пентагонът прекъсне споразуменията за доставки през лятото на 2019 г. В крайна сметка Lockheed Martin и Pratt & Whitney ще решат с ког ода заменят турците, но министерството на отбраната на САЩ вече има списък с потенциални - предимно американски - доставчици на компонентите, създаване само в Турция. Лорд уточнява, че в подобни програми винаги се предпочита да има други снабдители - втори или трети - за повечето елементи.

Пентагонът вече е спрял доставки на оборудване в Турция, както и е замразено строителството на центъра за ремонт на двигатели, който бе планирано да се изгради и ръководи от турците. Лорд казва, че има два европейски центъра за поддръжка, ремонт и модернизация, които могат без проблеми да поемат тези функции. Тя е убедена, че няма да има проблеми и със секретността на важната техническа информация: "Знаем какво се изтегля от нашите компютри. Споделяме това, което смятаме за подходящо. Турците не разполагат с критично важна документация, за която да се притесняваме."

Турски представители няма да бъдат допуснати и на годишната среща на 12 юни на директора на програмата за F-35, което означава, че Анкара няма да има възможност да влияе върху документите за следващото ѝ развитие.

Но спорът F-35 срещу С-400 има и по-широки последици. Турция е стратегически важен партньор на САЩ в НАТО и ключов играч в събитията в Сирия, отношенията с Русия и връзките с Иран. Андрю Уинтърлиц, зам.- помощник секретар по отбраната за Европа коментира, че "нашите партньори наистина искат да продължим стратегическото си партньорство и сътрудничеството в НАТО, така че случващото се е изключение". Покупката на С-400 "променя отношенията ни, но не е нещо, което би нарушило стратегическото ни партньорство с Турия по много въпроси, простиращо се на различни равнища".

Но Уинтърлиц признава, че може да има последици за военните учения в Турция, където е важната военновъздушна база Инджирлик.

Дневник