Два танкера бяха атакувани близо до стратегическия за транспорта на петрол Ормузки проток и оставени да се носят в Оманския залив повредени без екипажите си, като САЩ обвиниха за нападението Иран. Сериозният инцидент предизвика поскъпване на петрола и нови опасения за конфронтация между Вашингтон и Иран.

Властите в Техеран отричат да имат нещо общо. Никой не пое отговорност и никой друг не е обвинил когото и да е за нападението.

"Оценките на правителството на САЩ са, че Ислямска република Иран е отговорна за днешните атаки в Залива на Оман. Тези оценки са основани на разузнавателни данни, използваното оръжие, нивото на експертност, нужна за подобна операция, неотдавнашните подобни ирански атаки срещу кораби и фактът, че никоя от подставените групировки, действащи в района, не разполага с ресурси и подготовка да извърши подобен сложен акт", заяви държавният секретар. Но Помпео не даде някакви по-конкретни доказателства.

На 12 май четири танкера пострадаха при експлозии в същия район, през който преминава един от най-натоварените пътища за пренос на петрол в света. Вашингтон обвини тогава Иран, който отхвърли твърденията. След новото напрежение със САЩ и възстановяването на санкции и американско ембарго за иранския петрол, властите в Техеран неведнъж са заявявали, че ако не могат да продават петрола си, ще блокират Ормузкия проток.

Иранският външен министър Джавид Заив заяви в "Туитър", че днешният инцидент, в който не пострада никой, изглегда "подозрителен" и призова за диалог в района. Европейският съюз призова да се запази спокойствие и да се проведе подробно разследване. Русия отправи същия призив да не се прибързва със заключението и да не се използва случилото се за натиск над Техеран.

Петролът поскъпна с близо 4%, включително защото тук минава важно трасе до и от пристанищата на Саудитска Арабия, най-големият износител в света, и други ключови източници на петрол и газ в района.

"Трябва да не забравяме, че близо 30% от световния морски пренос на петрол преминава през тези протоци. Ако там стане несигурно, може да бъдат застрашени доставките за целия западен свят", предупреди Паоло д'Амико, президент на сдружението на превози с танкери INTERTANKO.

Оскъдни и противоречиви са данните за случилото се, като версиите се простират от атака с торпедо, до взрив на прикачена с магнит мина. Притежаваниятот норвежка компания танкер "Фронт Алтаир" гори, а екипажът му бе евакуиран от преминаващ кораб и иранската брегова охрана. Kokuka Corageous е другият танкер, работещ за сингапурска компания.

Дневник