България е лидер във възприемането на технологични иновации за ежедневни нужди. Това показва проучване на компанията за картови разплащания "Мастеркард" (Mastercard), проведено в 13 държави от Централна и Източна Европа, резултатите от което бяха представени днес.

Според тях 57% от потребителите биха се възползвали от възможността да потвърждават плащания чрез биометрични данни. Българите твърдят, че по-голямата сигурност може да ги насърчи да използват картите си при онлайн пазаруване по-често. Данните показват още, че 58% от потребителите плащат сметките си дигитално, което нарежда страната сред лидерите по този показател, като средното ниво в ЦИЕ е 50%. Същото се наблюдава и за повечето платежни дигитални услуги като плащане чрез мобилни портфейли – 24% при средно 19% в ЦИЕ.

В P2P плащанията (преводи на пари) се наблюдава значителен ръст от 27% в сравнение с 2016, който се дължи на бързото развитие на финтех индустрията в България – 36% от потребителите вече използват тези плащания, като средното за региона е 30%. В онлайн пазаруването също е отчетен ръст в сравнение с 2016 година – от 68% до 74% през 2019.

Потребителите в България пазаруват онлайн през мобилни приложения средно 5 пъти месечно, a плащане през уеб браузър ползват 72%. Плащанията с карта онлайн вече надминават плащането кеш при доставка, съответно с 64% на 54%. 45% плащат с карта при доставка, а 37% ползват PayPal.

74% от потребителите плащат с мобилен телефон

Това показват данните за региона. Смартфонът реално се превръща в алтернатива на картата. Това представлява увеличение със 17% в сравнение с резултатите преди 3 години. В България 64% вече активно използват възможността за мобилно плащане.

По отношение на сигурността при онлайн пазаруването хората са все по-добре настроени към биометрията – 78% считат, че пръстовият отпечатък е сигурен начин да се направят и потвърдят техните онлайн покупки, а 57% биха искали да използват удостоверяване чрез биометрия. Все още ПИН кодът е най-разпространеният метод за идентификация при плащане – 51% използват тази опция, следвана от еднократен код с есемес – 43%, и потребителска парола – 30%. Все още само 18% използват възможността за потвърждаване на плащания чрез биометрия.

С влизането в сила на новата регулация (PSD2) от 14 септември тази година онлайн транзакциите трябва да прилагат двуфакторно удостоверяване. Това означава, че потребителите трябва да докажат своята идентичност по два от три начина; нещо, което те са (например пръстов отпечатък, разпознаване на лице); нещо, което те имат (например мобилен телефон, карта или токен); и нещо, което знаят (например парола, пин). Нуждата от задълбочено удостоверяване на идентичността (SCA) е голяма – 52% от българите смятат, че е необходимо по време на плащания в магазина, а 59% - при онлайн пазаруването.

80% от българските потребители на дигитални платежни услуги ги ползват заради бързината, 75% заради това, че са достъпни винаги и навсякъде, а 71% оценяват удобството им.

Страната е

на предни позиции и в употребата на социални мрежи

– 82%; музикални стрийминг платформи – 53%; споделяне на снимки и видео – 65% (при средно за ЦИЕ 58%), онлайн чат и интернет разговори – 82% (75% средно за ЦИЕ), поръчка на храна за вкъщи – 40% (31% средно в ЦИЕ), проверяване прогнозата за времето – 73%, сайтове за настаняване – 57% (46% средно за ЦИЕ), идеи за почивка и свободно време – 36%, навигация – 75%, електронни книги – 22%, онлайн залагания – 23% (16% средно в ЦИЕ), и сайтове за запознанства – 14% (11% средно в ЦИЕ).

"Дигитализацията на ежедневните дейности в България вече се случва. Тя дава път на ползването на дигитални услуги за свободното време и личния живот пред използването на такива инструменти в работния процес например. Това означава, че българите са открили ползите от дигитализацията и са започнали да я използват за свободното си време и лични нужди - пътуване, споделяне на общи дейности и ресурси, пазаруване, общуване с приятели и семейство и дори за откриване на подходящия партньор", коментира резултатите от проучването Виниций Петров, психолог, цитиран в съобщение на компанията.

Проучването показва, че

потребителите в България изискват още повече дигитални иновации

в сферата на здравеопазването, образованието и обществения транспорт. Mastercard вече прави първите стъпки в дигитализацията в училищата, като през последните 2 години направи възможно създаването и внедряването на първата цифрова училищна система за хранене в България. Иновациите в града и неговото развитие също се насърчават от компанията, посочват от нея. От март с нейна подкрепа работи мобилно приложение за купуването на транспортни карти в града чрез мобилен телефон - MPASS.

Проучването е проведено от IPSOS Research по поръчка на Mastercard. Събрани са данни от интернет потребители с банкови сметки в Австрия, Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Чехия, Гърция, Унгария, Полша, Румъния, Сърбия, Словакия, Словения, Украйна.

Дневник