Въвеждане на зони на ниски емисии в София и Пловдив, за да бъде ограничен достъпът на замърсяващи транспортни средства. Ограничаване на вноса на коли, които не отговарят на определени еконорми. Намаляване на дела на превозните средства с конвенционални двигатели в градския транспорт, с перспектива към пълната им забрана, са част от мерките посочени в Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха в България за периода 2020-2030 г. Документът е качен за обществено обсъждане на сайта на Министерството на околната среда, като писмени становища по него се приемат до 24 юли.

За да стане факт ограничаването на вноса на замърсяващи автомобили обаче България трябва да поиска разрешение от Европейската комисия. Такова е нужно, защото забраната върху вноса на употребявани превозни средства, представлява ограничение на търговията. Ако разрешение не бъде получено, правителството ще трябва да предложи нови мерки за намаляване на азотните оксиди.

Без автобуси на дизел в градовете до 2050 година

До 2030 година използването на автомобили с конвенционално гориво в градския транспорт следва да бъде намалено наполовина, а до 2050 година такива не трябва да се движат в градовете, предвижда още програмата. Тя поставя за задача автомобилите с нулеви и ниски емисии да достигнат 35% пазарен дял от продажбите на нови автомобили и микробуси в България до 2030 г. и 20% до 2025 г.

В документа не е записано конкретно на каква еко норма трябва да отговарят разрешените за внос превозни средства втора ръка, но вероятно ще става дума за Евро 4 и нагоре (тоест, произведени след 2004 година). В него са записани очаквания за преминаването от дизелови към бензинови леки автомобили. Такава тенденция вече се забелязва в България при новите автомобили.

София и Пловдив първи ще въведат еко зони

В програмата се отбелязва, че от 2005 г. насам броят на превозните средства в България е нараствал 24%. Според Информационния доклад за инвентаризацията на България от 2018 година, през 2016 г. се наблюдава около 60% увеличение на годишния километраж на пътническите автомобили в сравнение с 2005 г.

Що се отнася до зоните за нискоемисионни автомобили - отговарящи поне на стандарт Евро 5 и по-висок, тоест произведени след септември 2009 г, се посочва, че Пловдив и София могат да ги определят още тази година. Предвижда се през 2020 година такива зони да се обособят и в други градове от страната.

Дневник