Състезанието за новия завод на "Фолксваген" в региона не е приключило и не сме отпаднали от него. България продължава да работи и да прави всичко възможно тази голяма инвестиция да е у нас, каза днес пред Би Ти Ви министърът на икономиката Емил Караниколов. Същата позиция през миналата седмица изразиха и от "Автомобилен клъстер България".

Караниколов посочи, че именно от клъстера са убедили управляващите, че България е готова да произвежда цели автомобили, и по неговото мнение страната има този капацитет. За момента обаче от "Фолксваген" избраха Турция като страната, с която да водят приоритетни преговори за изграждане на завод на нейна територия.

Първата информация, че "Фолксваген" планира изграждане на нов завод за производство на коли "Шкода" извън Чехия и сред потенциалните места са страни на изток като България, се появи във вестник "Ханделсблат" през ноември миналата година. Впоследствие се разбра, че в него ще се правят коли от няколко марки на концерна.

Според публикация на "Капитал" инвестицията се оценява на над 1.6 млрд. евро, а пряко ще бъдат ангажирани над 5000 души. Като потенциални места за завода се споменават площадката на бившия металургичен комбинат "Кремиковци" и терени в индустриална зона "Раковски" край Пловдив.

В България вече има над 230 фирми, които произвеждат компоненти за автомобилната индустрия, а за тях работят над 60 хиляди души.

В коментар за покупката на изтребители F-16, която през миналата седмица беше одобрена от правителството и парламента, министърът каза, че се е работило по това България да придобие квалификация и способности да извършва ремонти на определени елементи от тях. "При последващи ремонти ще имаме капацитета те да се извършват от българската индустрия, тоест държавни и частни фирми, които тепърва ще се избират. Ще имаме възможността да развиваме пилоти и инженерен състав", обясни Караниколов.

Според него, ако през годините този сектор се развие и стане конкурентен по отношение цени и качество, България ще може да участваме в процедури за ремонти на самолети на други страни.

Дневник