Отпуснатите с постановление на Министерския съвет 89 998 200 лв. за финансиране на дейностите на Националното тол управление (НТУ) са за възстановяване на разходи, направени за сметка на бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) от началото на годината. Те ще се отпускат на части по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) на база фактическо изпълнение. Това съобщава управлението след като вчера правителството реши да отпусне сумата.

В съобщение до медиите се обяснява, че поради липса на аналог в България, при изготвянето на бюджета за 2019 г. Министерството на финансите е планирало средствата за тола по централния бюджет, а не по бюджета на МРРБ с цел осъществяване на контрол на разходите за новосъздадената структура. Националното тол управление е нова структура и затова бюджетът й не може да се планира детайлно на база минал опит.

Агенция "Пътна инфраструктура" пък е второстепенен разпоредител с бюджетни средства към министъра на регионалното развитие и благоустройството. По тази причина отпуснатите пари се явяват допълнителни към бюджета на министерството, като част от тях са предназначени за възстановяване на разходи по договора за проектиране, изграждане и въвеждане на електронната система за събиране на пътни такси на база време и на база изминато разстояние и за обезпечаване на разходите за заплати на служителите.

Миналата седмица "Капитал" написа, че държавата е платила вече на консорциума, който изгражда тол-системата, 89 998 200 лева. Това е половината от общата сума по договор.

Първоначално той предвиждаше 40% от сумата да бъде платена чак след заработване на системата за електронна винетка и монтиране на всички точки за контрол. През септември 2018 г. беше подписано допълнително споразумение между АПИ и Консорциум "Капш Трафик Солюшънс", като една от големите промени беше, че през май изпълнителят ще получи 50% от договорената цена.

Приходите в бюджета от основната дейност на тол управлението - от продажбата на винетки, до края на юли са 281 406 722 лв. Очакваните постъпления до края на 2019 г. от пътни такси са около 400 млн. лв., а прогнозните приходи от компенсаторни такси и налагани административни санкции и наказателни постановления в резултат от контролната дейност са над 4.3 млн. лв. Към края на юли събраните средства от компенсаторни такси са 2 247 237 лв. Тези приходи не могат да се използват за разплащане на разходи по договора с изпълнителя на смесената електронна система за събиране на пътни такси, тъй като могат да се разходват само за поддържането и строителството на републиканските пътища, уточняват от управлението.

От началото на година леките автомобили пътуват с електронна винетка. Въвеждането на заплащането за ползване на пътищата на база изминато разстояние за превозните средства с обща маса над 3.5 тона трябваше да стане в средата на август.

Заради липсата на съгласие за тарифите и неяснота кои пътища да бъдат обхванати парламентът реши напълно тол-системата да заработи на 1 март догодина. Тестовете на системата ще започнат на 16 август.

Дневник