Япония за момента няма конкретен отговор на идеята на България за производство на японски автомобили. Това заяви Джун Сайто, говорител на първия дипломат на азиатската страна, на брифинг за медиите.

"Зависи от решението на японските автопроизводители", каза Сайто след срещата на японския външен министър Таро Коно с българския му колега Екатерина Захариева. "Правителството може да разпространи информацията и да предаде посланието на министъра ви към производителите." Според него Захариева е права, че България е показала капацитета си да привлича производители на части.

"Има доста конкуренти в региона", каза говорителят в отговор на журналистически въпрос. Затова "ще е много важно за българската страна да сподели повече информация на японските производители" по време на семинарите за инвестиции. За момента обаче "нямаме конкретен отговор", но и двете страни трябва да работят по това, обясни Сайто.

Според Сайто срещите са минали "много добре" - и тази със Захариева, и с премиера Бойко Борисов са продължили по-дълго от предвиденото по програма. Темите между Коно и българския му колега са засягали както двустранни (например икономически), така и регионални, свързани с подкрепата за Западните Балкани по пътя им към членство в Европейския съюз.

Спомената е била Инициативата за сътрудничество в Западните Балкани - проект, който трябва да допълни Берлинския процес с икономическа подкрепа и обмен на опит и експертиза с малки и средни предприятия. България вече е сред донорите в програмата и Токио също така се радва да сподели опит в даването на помощи за развиващите се страни.

Освен България (идването е донякъде в резултат на обещание, тъй като двамата външни министри са се договорили да разменят визити още миналата година) спирки в четиридневната обиколка са Словения (която японски първи дипломат досега не е посещавал), Хърватия (важна заради предстоящото догодина европредседателство) и Сърбия (където заради интереса на японски компании "ще искаме добри условия за инвестиции").

В друга страна от Западните Балкани - Северна Македония - предстои семинар през септември, съорганизиран от японската агенция за международно сътрудничество JICA на УНСС. В Скопие представители на София и Токио ще споделят опита си в областта на малките и средните предприятия, добави Сайто.

Попитан от кои други сектори се интересува Япония, Сайто обясни, че освен информационните технологии хранителната индустрия (скорошна инвестиция е и в производство на замръзнало суши) също представлява интерес. Още търговски потенциал има и във винената индустрия като възможността за износ на фона на влязлото в сила търговско споразумение между Япония и ЕС.

Според данни на БНБ за 2018 г. преките чуждестранни инвестиции на Япония в България са 55.9 млн. евро, тези на България в Япония - 3.7 млн. евро. Общо 36 японски компании действат в България по данни на посолството в София.

Посещението на Коно в България съвпада с момент на три годишнини - 110 от първите двустранни контакти, 80 от установяването на дипломатически отношения и 60 от възстановяването им.

Дневник