Всеки четвърти излитащ полет от трите най-натоварени летища в България закъснява. Това показват резултатите от проверката на Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГДГВА), която ѝ беше възложена от транспортния министър Росен Желязков в края на миналия месец. До нея се стигна, след като от началото на годината зачестиха закъсненията на много полети. Проверката целеше да се разбере дали се спазва европейското законодателство за обезщетяване и помощ на пътниците от закъснели и отменени полети.

От транспортното министерство уточняват, че са направени извънредни проверки на летищата в София, Варна, Бургас и Пловдив. Събрани са данните от всички полети през юли, а в проверката са участвали два екипа, включващи инспектори и експерти по правата на пътниците.

София е лидер по закъснели полети

Проверката показва, че за летище "Пловдив" не са установени закъснения на излитащите самолети, които да надвишават 30 минути. Там не са открити и никакви нередности във връзка със спазване на правата на пътниците. Това обаче се дължало основно на малкото на брой полети – три пъти в седмицата.

Столичното летище е лидер по закъснения през юли. От общо 4797 изпълнени пътнически полета, в които попадат редовните и чартърните, 28.8% не са излетели навреме. 23.8% от закъсненията са в рамките на до 1 час, 3.2% - от 1 до 2 часа, а 1.8 на сто – над 2 часа. При закъснение от над два часа европейското законодателство предвижда обезщетение за всеки пътник, като то зависи от разстоянието до крайната точка на полета.

През юли от летище "Варна" са изпълнени 1276 полета, като регистрираните закъснения над 2 часа на заминаване са 3.6% от всички полети. Забавяне от един до два часа е отчетено при 7.13% от полетите, а между половин и един час – при 8.3%.

За същия период от бургаското летище са изпълнени общо 2484 полета, като регистрираните закъснения над 2 часа на заминаване са 4.38% от всички полети. Между един и два часа са закъснели 6.72% от всички излитащи, а между половин и един час – 9.94% от всички заминаващи.

Така от общо 8557 полета от София, Варна и Бургас 2154 са закъснели, което прави 25% от всички полети.

Причините за закъсненията

"Сред основните причини за закъсненията на полети от и до проверяваните летища, в т. ч. по-продължителните закъснения, са ограничения по трасето, свързани с капацитета на управление на въздушния трафик и лоши метеорологични условия", пише в доклада от проверката.

Сред другите причини за закъснения са забавяне на предходен полет, технически проблеми (установен дефект, внезапна повреда на въздухоплавателно средство, закъсняло зареждане с гориво и т.н.), изчакване на трансферни пътници, удар с птица, забавено товарене на багаж, забавяне поради проверки за сигурност, късно предоставяне на полетна документация и др.

Подчертава се, че през миналото лято в Европа са регистрирани рекордни нива на трафика и рекордни закъснения от над 18 млн. минути, което пък било "основният проблем на някои части от европейското въздушно пространство". Най-големи закъснения в Европа са отчетени в контролните центрове в Карлсруе, Марсилия, Реймс и Маастрихт, като всичко това оказвало ефект в цялата европейска въздушна мрежа.

Очакванията са през следващите години въздушният трафик да се увеличи с около 3.5% и заради това Управителният орган на европейската въздушна мрежа вече предприе мерки за намаляването на закъсненията, подчертават от транспортното министерство. От края на април се изместват потоците въздушно движение от въздушното пространство на най-натоварените контролни центрове, за да се намалят закъсненията на европейско ниво.

Справя ли се персоналът на летищата

Проверката е установила, че служителите на всички наземни оператори на българските летища, обслужващи авиокомпаниите съгласно сключени с тях договори, "са показали високо ниво на познаване на процедурите и действията, които следва да се извършат от тяхна страна при възникване на голямо закъснение на полет".

Проблемите на авиокомпаниите и летищата

От транспортното министерство подчертават, че към момента на изготвянето на доклада не е постъпила полетната информация от 10 български и 19 чужди авиокомпании, поради което събирането и обработването на данните ще продължи. От събраните данни от български авиокомпании е установено, че не всички са публикували на своите сайтове информация за правата на пътниците. Нито една от тях пък не е приложила към отговора си до въздухоплавателната агенция вътрешните си правила за обслужване на пътниците при нерегулярност на полетите.

Проверките установяват, че като цяло на гишетата за регистрация и в салоните на летищата има налична информация, насочваща пътниците как могат да се запознаят с техните права. Въпреки това, с изключение на летище "Пловдив", визуализацията не е достатъчна и брошурите не са свободно достъпни на повече места в обществените зони на летищата.

Не на всички гишета за регистрация са поставени на видимо и достъпно място за пътниците ясно и четливо съобщение, съдържащо правата на пътниците при отменен или закъснял полет.

"Това е повтарящо се нарушение, спрямо което ще бъдат предписани коригиращи мерки за отстраняването му", подчертават от министерството.

Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" ще продължи да упражнява последващ контрол върху въздушните и наземните оператори за изпълнение на европейското законодателство и спазване на правата на пътниците, завършва съобщението от транспортното министерство.

Дневник