В четвъртък за втори пореден ден британският премиер Борис Джонсън заговори за "отличен документ", подкрепен от привържениците на Брекзит в парламента, предлагащ алтернативи на т.нар. предпазен механизъм за ирландската граница.

Джонсън иска от сделката за "развода" с ЕС да отпадне механизмът, гарантиращ, че границата между британската провинция Северна Ирландия и страната - членка на ЕС, Ирландия ще бъде отворена при всички обстоятелства след Брекзит.

Според останалата част от съюза, включително Ирландия, механизмът е ключов за запазване на мира на Острова. За да остане отворена границата, той предвижда цялото Обединено кралство да бъде в митническия съюз на ЕС "ако и докато" се намерят алтернативни начини за постигане на същата цел.

"Ройтерс" представя основните точки в доклада на Комисията за алтернативни договорености и отговора, който той получи от Ирландия и Северна Ирландия.

Каква е тази комисия

Тя представлява неправителствена група, създадена по-рано тази година от Prosperity UK, платформа, основана след референдума за Брекзит през 2016 г., която обявява, че целта й е да гледа конструктивно на бъдещето на страната извън ЕС.

Оглавява се от Грег Хендс и Ники Морган, депутати от Консервативната партия на Джонсън, гласували Великобритания да остане в ЕС, но вече подкрепящи излизането й от блока. Наред с технически панел на академици и търговски съветници членовете й включват някои от най-острите привърженици на Брекзит в парламента.

Какво казва докладът

В междинен доклад комисията предлага многопластов подход от няколко мерки, които ще впрегнат "съществуващите технологии и най-добрите митнически практики" и които би трябвало да са напълно готови и действащи в рамките на три години.

Те включват въвеждането на поетапна, взаимно призната търговска програма, покриваща големия и малкия бизнес. Най-големите оператори, които често извършват пресичане на границата, ще избегнат проверките, като на тримесечна база подават самостоятелно определени митнически документи.

Предлага се създаването на специални икономически зони не на границата, но близо до нея. Проверките на храните и селскостопанските продукти ще се извършват от мобилни пунктове, но не на самата граница. В доклада се предлага и да се проучи възможността за обща санитарна и фитосанитарна зона на целия остров по силата на европейските санитарни и фитосанитарни правила.

Посочва се, че препоръките в доклада ще се използват за изготвянето на протокол за алтернативни договорености, който да може да бъде включен в договора за "развода", гарантирайки, че Великобритания и ЕС никога няма да активират предпазния механизъм.

Как реагира бизнесът

Според най-голямата лобистка група в производствения сектор в Северна Ирландия докладът не дава отговор на основни въпроси и ще натрупа разходи и проблеми за бизнес общност, която няма капацитета, опита или дори необходимия капитал за постигане на неизпробвани решения. Планът "ще убие фирми и ще навреди на потребители", каза още групата.

Федерацията на малкия бизнес, най-голямото бизнес лоби в Северна Ирландия, заяви, че макар някои от предложенията в доклада да изглеждат осъществими, може да доведат до допълнителни разходи и административно бреме и че не е ясно дали подобна серия от поетапни решения ще реши проблема.

Британско-ирландската търговска камара повдигна въпроси как системата ще работи на практика, особено за малкия бизнес, и колко реалистично ще бъде да се получи необходимия от ЕС отказ.

Ами ирландското правителство?

Макар ирландското правителство да не отговори директно на доклада, тъй като той не е правителствена политика, министърът по европейските въпроси заяви през юни, че предложенията повдигат много въпроси и сериозни съмнения дали с тях може да се постигне същия резултат, както с предпазния механизъм.

Дневник