Електрическите тротинетки, които заливат Европа през последните месеци, имат малък принос за щадящо околната среда придвижване в градовете. "Дистанциите, изминавани с тях, обикновено са много къси и могат да бъдат покрити пеша, с автобус, градска железница или велосипед", казва за ДПА президентът на Германската агенция за опазване на околната среда (UBA) Мария Крауцбергер.

В специално изявление на UBA се посочва, че тези тротинетки са полезни за околната среда само ако се сравнят с автомобили или мотори, както и ако не се налага до наемането им или след това да се използват други превозни средства с двигатели с вътрешно горене. "Използване на електрически тротинетки вместо ходенето пеша или карането на колело е лошо за околната среда и здравето."

Агенцията допълва, че няма представителни проучвания дали начинът, по който двуколките се използват в момента, може да замести колите или мотоциклетите в Германия. Първите данни от Берлин показват, че с тях се пътува средно около 2 км и се ползват предимно вечерно време или в почивните дни в края на седмицата.

Проучване сред над 4000 потребители, наели тротинетки в Париж, показва, че почти половината от тях (47%) отговарят, че по-скоро биха ходили, 29% - че биха използвали обществен транспорт, и 9% биха стигнали до целта на пътуването си с велосипед. Едва 8% от интервюираните са заместили с е-тротинетка пътуването с такси или кола. Никога не биха пътували с нещо друго освен тротинетка само 3%.

От екологична позиция би било положително, ако тротинетките стимулират преминаването от автомобили към обществен транспорт и "последната миля" от пътуването се покрива с тяхна помощ, обясняват още от UBA. Малка част от проблемите с трафика би могла да се реши при обезсмисляне пътуването с кола, но моделът с обществен транспорт, велосипед и ходене пеша е използван от малка част от хората.

Мария Крауцбергер казва за ДПА, че доставчиците на услугата с тротинетки би трябвало да я предлагат предимно в покрайнините на градовете. "Там може би те ще са подходящ заместител на пътуването с кола до автобусната спирка, трамвая или метрото." Според нея градските власти е добре да работят за ограничаване местата за паркиране на автомобили и в същото време да използват пространството за велосипедни и пешеходни алеи.

Неадекватна инфраструктура

Транспортният министър Андрейс Шьойер е един от силните защитници на използването на тротинетките във финалната фаза от пътуването в града. Но плановете му да се отворят за тях автобусните ленти бяха посрещнати с критики от полицията и компаниите за обществени превози.

Оценката на UBA е, че на много места в Германия инфраструктурата не е адекватна за използването на новото превозно средство. На много места велоалеите са твърде тесни и с неподходящо качество и се нуждаят от разширяване, ако по тях ще се пускат и тротинетки.

"Би трябвало пешеходците да бъдат защитени, тротинетките да не се допускат по тротоарите, а нарушителите да бъдат сурово наказвани. Понеже се движат безшумно и относително бързо, те може да предизвикат инциденти. Паркирането им по тротоарите допълнително отнема пространство за пешеходците, а понеже ходенето е екологично най-щадящият начин на движение, не бива той да бъде ощетяван заради електрическите превозни средства. Напротив, те трябва да стимулират ходенето пеша.

В града ограничение на скоростта от 30 км/ч би улеснила безопасното им каране по улиците, когато велоалеите са натоварени от трафик или няма такива. Това би трябвало да помогне и за това тротинетките да не се карат незаконно по тротоарите."

Отразяват ли се на вредните емисии

В UBA отделят внимание и на проблема за вредните емисии. Използването на тротинетки може да спестява въглеродния диоксид и други замърсители на въздуха от колите, но в цялостната сметка трябва да се включва изработването на двуколките и на акумулаторите за тях.

"Няма специфични измервания за тези батерии, но данните за акумулатори за електрически превозни средства показват, че за производството на един от тях се изхвърлят 27.5-37.5 кг въглероден диоксид. Като се има предвид, че за 100 км с кола се изхвърлят средно 19.7 кг СО2, то се оказва, че с изминаването на средно 165 км с тротинетка (вместо с кола) се "изплащат" емисиите за създаването ѝ."

Колко издържат

До момента в UBA нямат достоверна информация колко издържливи са тротинетките и колко продължително могат да се използват от фирми за услуги. А понеже екологичният им ефект се определя от производството, то и честотата на подмяната им се оказва важен фактор за оценяването му.

Първоначални и неофициални данни от САЩ показват в Луисвил, щата Кентъки, доста кратък "живот" - 28-32 дни. Други източници изчисляват между 1 и 3 месеца, макар сега някои компании за отдаване под наем да говорят за нови модели с експлоатация над 12 месеца.

Притежаваните от домакинства се ползват още по-дълго поради това, че се ползват по-рядко, съхраняват се по-добре и имат стандартна двегодишна гаранция.

Но ако бизнес моделът на отдаващите е-тротинетки е основан на използване на всяка от тях за 1 до 3 месеца, над него висят доста въпросителни. Би трябвало те да се използват колкото може по-дълго, да са изработвани с високо качество, издържливи и с лесна подмяна на акумулаторите. Една от мерките за удължаване живота на батериите и тротинетките да не се държат на температура над 50 градуса, а в градовете лятно време на открито жегата става доста силна. Не е препоръчително да се съхраняват и използват под минус 10 градуса. Над и под тези прагове капацитетът на акумулатора бързо намалява.

Не се препоръчва и пълно зареждане или разреждане, ако собствениците искат продължително използване. При "зазимяване" акумулаторът трябва да се съхранява при стайна температура с 30-40% заряд и презареждане не по-късно от 6 месеца.

Дневник