Приемане на нова методика за обследване на тежките пътни инциденти, бързо и ефективно събиране на наложени санкции, одитите за пътна безопасност на всички пътища, а не само на магистралите са част от препоръките в доклад, изготвен от Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата". Той е публикуван за обществено обсъждане на сайта на институцията.

В съобщение до медиите от агенцията посочват, че това е първият цялостен анализ на нивото на безопасността на движението по пътищата в България и на неговата основа ще бъде разработена Стратегията за безопасност на движението в периода 2021 – 2030 година.

Оневиняване на шофьорите

Предвидената нова методика за обследване на тежките пътни инциденти ще има за цел да проучи всички факти и обстоятелства около тях. В момента на база предварителния оглед на мястото на произшествието в годишните отчети на Пътна полиция пише, че 96% от инцидентите в страната са резултат от грешка на водача.

При новата методика ключово трябва да бъде не установяването на вина, а на дефицитите свързани с поведението на водача, изправността на превозното средство, състоянието на инфраструктурата, метеорологичната обстановка и т.н. Предвижда се и в огледите на пътните инциденти да започне да се отбелязва дали превозното средство е с ляв или десен волан, за да се изследва влиянието на превозните средства за обратно движение.

При разследване на особено тежки инциденти се предлага те да се обследват от специалисти от различни области – пътни полицаи, инженери, експерти по пътна безопасност и други. Анализът показва, че за 2018 г. са установени 77 участъка с концентрация на катастрофи, на които трябва да се предприемат допълнителни мерки по тяхното обезопасяване.

Подобряване на събираемостта на глобите

Подобряване на събираемостта и съкращаване на сроковете за връчване на наложени санкции по Закона за движение по пътищата, за да заработи превенцията, е друга точка в доклада. Предлага се при неплатени глоби на гражданите да не се предлагат никакви административни услуги, а чужденците да не могат да напуснат територията на страната.

Връща се и идеята за оборудване на патрулните автомобили на Пътна полиция с ПОС терминали с възможност за заплащане на санкции на място. Предлага се тези нови елементи да се вкарат спешно с поправки в Закона за движение по пътищата.

Разширяване на пътните участъци с контрол от автоматизирани технически средства и приоритетно пълно обезпечение с тях на участъка София – Пловдив от "Тракия" е друг посочен приоритет. В момента Пътна полиция разчита на 25 стационарни камери, 31 модерни преносими радари и 148 средства за контрол на скоростта в патрулните автомобили. Секторен контрол има само на два пътни участъка, като има проекти за още два.

Чанти за първа помощ в патрулките

Разширяване на възможностите за оказване на първа долекарска помощ и оборудване на патрулните автомобили на Пътна полиция с чанти за първа помощ е друга от препоръките. Има и идея всички шофьори в институции и общини да минават периодичен курс по първа помощ, а с децата да се работи от ранна възраст в тази посока. Целта е да се оказва адекватна помощ на място до пристигане на медицинските екипи.

Публичен регистър на всички сервизи

Най-честите технически неизправности, които водят до произшествие са спукване на гума и повреда в спирачната уредба, е заключението в частта "Превозни средства", като основната препоръка е последователна работа за гарантиране на техническата им изправност. Основна насока на работата на агенцията в бъдеще е да мотивира собствениците на автомобили да настояват годишните технически прегледи реално да установяват изправността на автомобила. Предлага се и създаване на публичен регистрационен режим на фирмите, извършващи сервизна дейност.

Дневник