България вероятно ще поиска отмяна на част от пакета "Мобилност" пред Съда на ЕС, ако не се стигне до компромис по най-спорните въпроси. Това съобщи евродепутатът Петър Витанов (Алианс на социалистите и демократите) пред EURACTIV България. Той е постоянен член на транспортната комисия в Европейския парламент.

Във вторник Комисията по транспорт в ЕП даде зелена светлина за започване на преговорите между парламента, Европейската комисия и държавите членки по правилата за реформа на транспортния сектор в ЕС. Триалогът ще започне на 1 ноември и ще се води от новата Европейска комисия. Целта е да се постигне компромис по правилата, станали известни като пакета "Макрон".

Шест държави се противопоставят на част от промените – България, Румъния, Полша, Унгария, Латвия и Литва. Пакетът "Макрон" въвежда нови правила за командированите шофьори, сред които по-високо минимално заплащане и регламентиране на времето за почивки в хотели. Най-спортният въпрос е за връщането на празните камиони в страната им на произход веднъж на всеки четири седмици. Това ще попречи на транспортните фирми от Централна и Източна Европа да предоставят услугите си на богатия вътрешен пазар на Западна Европа, т.нар. каботаж.

Шестте държави поддържат позицията, че задължението за връщане на празните камиони ще е незаконна протекционистка мярка, която засяга сериозно компаниите от техните държави, води до загуба на работни места, по-голяма икономическа емиграция и противоречи на правото на ЕС. Българските представители са едни от най-гласовитите противници на пакета "Макрон". Петър Витанов коментира, че българското правителство и местният транспортен бранш трябва да допуснат компромиси с някои от промените, за да бъде договорена отмяната на най-спорните предложения.

"Връщането на празния камион (в държавата по произход) противоречи на основен принцип на ЕС – свободното движение на стоки и капитали. По мнение на специалисти тази мярка може да бъде оспорена в Съда на ЕС и би паднала", казва Петър Витанов. По този въпрос българските евродепутати и българското правителство са единни. "Това е национална позиция", уточнява Витанов.

Това означава, че България може да започне преговорите за търсене на компромис със заплаха за предаване на съд. "Няма как да задължиш някой да отиде някъде другаде. Противоречи на свободния пазар", казва Витанов.

Защита на екологията

Шестте държави ще атакуват пакета "Мобилност" и с екологични аргументи. Връщането на празния камион в държавата му на произход не би спомогнало за борбата с вредните емисии и няма икономическа логика.

По време на преговорите ще се поиска изработване на оценка за въздействие на предлаганите мерки – по отношения на икономиката и трудовия пазар, както и по отношение на влиянието му върху климата.

Има червени линии, които не можем да се съгласим да прекрачим, коментира преди седмица българският транспортен министър Росен Желязков след срещата си ресорните министри на еднакво мислещите държави по пакета "Мобилност", която се състоя на 20 септември в Брюксел.

Проблемът е, че България все още не е изработила позицията си за възможните компромиси, защото местният транспортен бранш е против почти всички нови правила в пакета "Макрон". Други страни вече имат по-фокусирана позиция. Полша се обявява главно срещу задължението за връщане на празните камиони.

Дневник