Дълбоки пропуски в професионалното образование и притеснения фирмите да инвестират в потенциални кадри без гаранции за оставането им на работа – това са основните притеснения на бизнеса по отношение на дуалното образование, показва проучване на "Галъп интернешънъл". Изследването е проведено в периода юни-юли 2019 г. сред 104 фирми и 31 училища по проекта ДОМИНО, 502 фирми и 153 училища извън проекта и 4 фокус групи с ученици от професионални гимназии и родителите им. В рамките на проекта ДОМИНО близо 1600 ученици от 32 професионални гимназии в 19 града се обучават по дуалната система в общо 12 професии, като работят в над 170 български и чуждестранни фирми.

Изследването отчита положителен ефект на дуалното образование върху развитието на професионалното образование в страната, но и редица трудности и за бизнеса, и за училищата. Все пак участващите в проекта ДОМИНО представители на бизнеса и училищата оценяват положително взаимодействието си на местно ниво - 61% от фирмите и 84% от училищата го определят като много добро.

Сред основните трудности, споделени и от бизнеса, и от представителите на образователната система, на първо място излиза

притеснението да се инвестира в кадри без гаранции, че те ще останат на работа

за компаниите. Особено висок е делът на участващите в ДОМИНО фирми, които споделят тези притеснения – 73%. Отчита се също недоверие към дуалното образование от страна на фирмите, които нямат опит с дуалното образование. Те например остават резервирани към идеята да отделят хора, които да се включат в разработване на учебна програма, която да отговаря на нуждите им. На въпрос към бизнеса дали би отделил кадри, които да участват в семинар за разработване на учебна професионална програма, 55% от участвалите в ДОМИНО фирми изразяват такава готовност срещу едва 17 на сто от фирмите извън проекта.

Друг проблем са по-дълбоките цялостни пропуски в професионалното образование в страната. Както учениците във фокус групите, така и дял от 57% от представителите на бизнеса споделят за

широки разминавания между преподаваното в училищата и необходимите знания и умения,

които стажантите трябва да имат за работа в реална среда. Теорията, преподавана в професионалните гимназии, често е остаряла и не отговаря на модерните изисквания на бизнеса, показва проучването. Учениците също потвърждават, че практическите занятия остават на заден план, за тях често не остава учебно време или няма подходяща материална база и преподаватели.

Най-голямото затруднение пред училищата (44%) пък се очертава намирането на достатъчно заинтересовани фирми за формиране на дуална паралелка. Наред с това 56% от училищата са на мнение, че зад дефицитите на професионалното образование се крие на първо място демографската криза. На преден план излизат и проблеми като недоверие в перспективите, които професионалното образование предлага, и спад на престижа му.

Като основна предпоставка за преодоляване на проблемите пред дуалното образование се посочва съдействието на държавата – облекчаване на административни процедури, финансово подпомагане, законодателни мерки и информационни кампании. Като един от най-ефективните методи е посочено и задълбочаването на сътрудничеството между бизнеса и образователната система.

Дневник