Ръководната група на Европейския парламент за Брекзит не смята, че предложенията "в последния момент", представени на 2 октомври, в сегашната им форма, представляват основа за постигане на споразумение, за което Европейския парламент би дал своето съгласие.

Според групата предложенията не засягат сериозните проблеми, на които трябва да се намери решение в случай, че предпазния механизъм (т.нар. backstop) бъде отстранен, а именно общата икономиката на острова, пълното зачитане на Споразумението от Разпети петък, и цялостта на единния пазар на ЕС.

Въпреки че оставаме на разположение да разгледаме функционални и съобразени със европейското законодателство решения, предложенията на Обединеното кралство не са достатъчни и значително се отклоняват от съвместните ангажименти и цели, се казва в изявелние на групата.

По-специално беше изразено безпокойство за три аспекта на предложенията:

Първо, предложенията на Обединеното кралство за митниците и тяхната регулация изрично предвиждат изграждането на инфраструктура, контрол и проверки, но не дават яснота къде и как това ще бъде осъществено. Всяка форма на контрол и инспекция на и около границата ще означава край на безпрепятствената търговия и по този начин ще навреди на общата икономика на острова, както и ще създаде сериозен риск за мирния процес и ще породи рискове и за потребителите, и за бизнеса. Следователно предложенията са в противоречие с фундаменталните принципи и червени линии, гласувани в резолюциите на Парламента. В същото време подобни мерки на контрол няма да бъдат достатъчни, за да гарантират защита на европейските потребители и бизнеси във всички случаи, което би оставило ЕС със сериозен пропуск в единния пазар на ЕС.

Второ, предложенията биха били разработени в детайли от Европейския съюз и Обединеното кралство, или едностранно от Обединеното кралство, едва през четиринадесет-месечния преходен период. Това не предоставя необходимата сигурност, нито изпълнява принципите в Споразумението за оттегляне. Тази ситуация би изисквала от Европейския парламент да даде своето съгласие без да е запознат с пълните му последици, и без да има никакви гаранции за правното му действие. Това, според евродепутатите, е неприемливо.

Трето, правото на съгласие, предлагано на парламента на Северна Ирландия, ефективно превръща Споразумението в условно, несигурно, временно и едностранно решение, на място на предпазния механизъм. Освен това, парламентът на Северна Ирландия не е заседавал от почти три години и е спорно дали би бил в състояние да бъде свикан и да поеме отговорността за международен договор от подобно естество.

Предложенията на Обединеното кралство дори не се доближават до това, което бе договорено като достатъчен компромис в предпазния механизъм, смятат евродепутатите.

Европейският парламент остава отворен към разглеждането на всички предложения, но те трябва да бъдат надеждни, работещи от правна гледна точка, и на практика да имат същия ефект като компромисите, постигнати в Споразумението за оттегляне.

Опазването на мира и стабилността на остров Ирландия, защитата на гражданите и правния ред на ЕС трябва да бъдат основен фокус на всяка една сделка.

Всяко споразумение за оттегляне и бъдещо асоцииране или международно споразумение с Обединеното кралство ще трябва да бъде одобрено от Европейския парламент.

Дневник