Съветът на Европейския съюз, представляващ държавите членки, прие днес променени правила за по-систематичен подход за осигуряването на безопасна пътна инфраструктура. Реформата е част от усилията на ЕС за изпълнение на стратегическите цели до 2020 г. да се намали наполовина броят на смъртните случаи по пътищата в сравнение с 2010 г., а до 2050 г. броят на загиналите да бъде сведен почти до нула.

От държавите членки ще се изисква да извършват оценка на пътната безопасност на цялата мрежа най-малко веднъж на всеки пет години. Тя дава представа за моментното състояние на цялата обхваната от директивата пътна мрежа и се използва за оценка на риска от произшествия.

Органите ще използват констатациите от оценката за извършването на повече целенасочени инспекции за пътна безопасност или за предприемането на преки коригиращи действия, се посочва в съобщение на съвета. Първите оценки на пътната безопасност на цялата мрежа трябва да бъдат завършени най-късно през 2024 г.

Ще стане задължително при процедурите за управление на пътната безопасност систематично да се вземат под внимание пешеходците, велосипедистите и другите уязвими участници в пътното движение. През 2017 г. почти половината от смъртните случаи при пътнотранспортни произшествия в ЕС са свързани с тези участници в пътното движение.

Следващи стъпки

С днешното гласуване в съвета завърши законодателната процедура. На 21 февруари 2019 г. беше постигнато предварително споразумение между румънското председателство и Европейския парламент.

Сега директивата ще бъде публикувана в Официалния вестник на ЕС. Тя ще влезе в сила 20 дни след публикуването. След това държавите членки ще разполагат с две години, за да приемат национални разпоредби, с които да я приложат на практика.

Дневник