Дванадесет европейски страни, сред които и България, обединяват сили, за да обменят находчиви идеи за подобряване на безопасността по пътищата, като част от новия проект, финансиран от Европейския съюз, който беше обявен вчера в Брюксел.

Въпреки че европейските пътища са най-безопасните в света и безопасността по пътищата значително се е повишила в последните десетилетия, броят на жертвите и на тежко ранените по пътищата ни все още е прекалено висок, се посочва в съобщение на Европейската комисия. Над 25 хил. души загиват при пътни инциденти през 2018 г. Това е с 21% по-малко спрямо 2010 година, но същевременно представлява само 1% спад в сравнение с 2017 г.

Има съществени разлики в показателите за пътна безопасност на отделните държави - членки на ЕС. Тригодишният проект за обмен в областта на пътнотранспортната безопасност цели да се заеме с тези несъответствия и ще свързва експерти от Австрия, България, Франция, Гърция, Ирландия, Литва, Холандия, Полша, Португалия, Румъния, Испания и Швеция.Транспортните експерти от дванадесетте участващи държави ще работят заедно, споделяйки най-добрите практики за ограничаване на скоростта, изграждане на безопасна инфраструктура и за подобряване на правоприлагането, събирането на данни, както и безопасността на пешеходците и колоездачите в градските райони.

Европейският комисар по транспорта Виолета Булц коментира: "Трябва заедно да работим за дългосрочната цел "нулева смъртност" - до 2050 г. броят на загиналите и тежко ранените да бъде почти нула – и това означава обединяване и обмен на най-добри практики. Проектът за обмен в областта на пътнотранспортната безопасност в Европейския съюз първоначално ще предостави ценна помощ на шест държави членки, които са решени да подобрят показателите си за пътна безопасност през следващите три години."

Проектът се ръководи от Европейския съвет по пътната безопасност, водеща неправителствена организация в областта на пътнотранспортната безопасност, която работи с експерти от целия Европейски съюз.

В съобщение на Министерството на вътрешните работи за проекта се посочва, че са поканени да се включат шест държави членки, с най-добър потенциал за подобряване на показателите за пътна безопасност (България, Полша, Литва, Гърция, Румъния и Португалия). Проектът е с времетраене от 3 години (2019-2021 година) и има за цел подобряване на сътрудничеството между държавите членки в прилагането на иновативни и ефективни мерки за повишаване пътната безопасност. Предвижда се провеждането на работни семинари, посещения на чужди експерти и др.

Финансирането ще бъде изцяло за сметка на Европейската комисия, без съфинансиране от страните участнички.

Дневник